8 saker att tänka på för en bra affärslunch

Affärslunch, att kombinera lunch och affärer, är oftast en utmärkt idé. Vinsterna är flera, du blir effektivare då du får mer tid att driva affärer, men framför allt är en bra affärslunch något som fördjupar relationen och gör dig mer framgångsrik.

För att affärslunchen skall bli positiv finns dock vissa saker att hålla sig till. Här kommer en lista på vad du skall tänka på till nästa affärslunch.

1. Börja med individen

Det är lätt att dyka rätt in på affären och glömma bort att bygga relationen. Inled alltid med att stämma av om familjen, hur de mår, vad de gjort i helgen. Både för att du verkligen vill veta och för att det visar att du inte bara ser personen som någon som skall köpa av dig. Läs mer i ”Personlig försäljning: Hemligheten till lyckad försäljning”.

2. Tallriken är inte din kund

En affärslunch innebär så klart också att äta lunch, men fokus skall ligga på din gäst. En god lunch är så klart lockande och det är lätt hänt att man fokuserar på maten så fort den anländer. Träna dig på att även när du äter kunna hålla fokus på din gäst och föra en bra konversation.

3. Ögonkontakt bygger relation

Om du fokuserar för mycket på din mat, missar du en annan viktig sak. Ögonkontakten. Var noga med att titta direkt på människor och låta dem veta att du är intresserad av och vill fokusera på dem. Ögonkontakt skapar trygghet och bygger relation. Det säger sig självt att ögonkontakt inte innebär överdrivet stirrande, men att regelbundet söka och få ögonkontakt.

4. Att vara kontroversiell

I sociala sammanhang såsom en affärslunch är det lätt att komma in på att börja prata aktuella frågor som politik och andra ämnen där det finns risk för kontroverser. I affärssammanhang tjänar du på att inte vara för utstuderad med dina åsikter, speciellt inte om de avviker från den stora massans. Det handlar inte om att inte tycka något, men var medveten om att det är en risk för dina affärer.

5. Att vara för personlig

Prata personliga saker är bra, men tänk på att hålla en balans. Bara för att ni äter lunch behöver man inte gräva för mycket i personens privatliv. Det omvända gäller förstås också, dela gärna med dig i lagom doser av ditt eget liv. Men gå inte in på för mycket detaljer. Detta är sällan ett problem i början av en relation, men med tiden finns risken att man blir för avslappnad och privat. Tänk på att det är just en affärslunch.

6. Att prata för mycket

Tala är silver och tiga är guld är ett mycket passande uttryck. Du som fortfarande tror att säljare pratar mycket, kan fördjupa dig i artikeln ”Säljare pratar mycket”. Fokusera på att samtalet flyter och rör sig framåt, men försök få din gäst att vara den som pratar mest. En bra tumregel är att du skall prata max en tredjedel av tiden. Har du svårt att få konversationen att flyta, träna dig på att ställa många öppna frågor så kunden kan brodera ut.

7. Engagera alla

Äter du affärslunch med flera personer, se till att alla är med i samtalet. I nästan alla grupper finns den människor som är mer eller mindre tillbakadragna. Dessa kan lätt bli tysta och hamna utanför samtalet. Som värd/värdinna för lunch ligger det på dig att se till att alla känner sig delaktiga. Få med dem i samtalet genom att ställa några extra frågor till just dem.

8. Att vara för professionell

Slutligen, en affärslunch skall vara mer avslappnad och avspänd än ett affärsmöte. De handlar om att bygga relation och umgås. Undvik därför att bli för professionell och formell, utan njut av din mat, ha trevligt och ha en trevlig dialog. Då kommer både du och din gäst att ha trevligt, vilket gynnar affärerna.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar