Är du förberedd på att nå framgång?

Att den som är förberedd är mer framgångsrik än den oförberedda är en självklarhet. Utmaningen ligger nästan alltid i hur mycket man skall förbereda sig. Skall man bestiga Mount Everest, omorganisera ett stort företag, ha offertpresentation för en affär som kan få företaget att växa med 20% förstår alla att man skall förbereda sig mer än om man skall gå på en promenad i kvarteret, ändra formulering i en befattningsbeskrivning eller inför ett av veckans tolv kundbesök.

Frågar kvarstår, hur mycket skall man förbereda sig? Vad är mycket eller lite?

En faktor man kan använda för att bestämma hur mycket man skall förbereda sig är komplexiteten och tiden det tar att åstadkomma det man skall göra. Skall man bygga en tunnel som beräknas ta 10 år att bygga och kosta åskilliga miljarder bör planeringen vara omfattande. Samma sak om man säljer en produkt som har en säljcykel på flera år och inbringar stora värden, då bör planeringen vara relativt omfattande.
Man behöver tänka efter innan för ändringar under tiden kommer att ta lång tid att få genomslag och bli kostsamt.

Säljer du en produkt som har en säljcykel på 1 år till exempel. Då innebär det att ändrar du något i början av säljprocessen tar det ett år innan du ens ser de första effekterna och upp till två år innan du kan vara säker på att det ger effekt. Skulle du i detta fall hålla på och vela fram och tillbaka och ändra saker två gånger per år kommer resultatet bli att du får svårt att dra någon slutsats av ändringaran och risken att de blir kontraproduktiva är uppenbar.
Här behöver du alltså tänka igenom noga innan en förändring genomförs. Planer och mål bör vara satta på flerårsbasis. Självfallet med delmål och så kallade milestones för att se att din planering är rätt och att ni rör er mot målet.

Omvänt, säljer du en produkt med en sälcykel på en månad, vore det kontraproduktivt att arbete med två eller tre års planering. Du kan genomföra förändringar och justeringar oftare, kanske 2-3 gånger per år. Du ser resultaten och kan verifiera dem. Mao räcker det gott med att sätt ett årsmål eller tom att arbeta med halvårsmål.

Att förbereda sig för framgång är en självklarhet, nyckeln ligger i att förbereda i rätt omfattning!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar