Att driva ständig förbättring ger stora resultat

Ständig förbättring ger långsiktig framgång. Människan som art har anpassat sig genom vår utveckling. Arter som inte har lyckats anpassa sig har gått under. Samma sak gäller för företag som inte lyckats hänga med i förändringen, de har också gått under. Ett exempel är bjässen Kodak som var ledande inom systemkameror men inte klarade förändringen till den digitala världen.

Du som leder måste därför skapa en organisation som ser förändring som något naturligt . Det finns en mängd saker att göra för att skapa en organisation som ständigt förbättras. Här kommer några enkla och konkreta tips:

Alla har ansvar för förbättringar.

Det är viktigt att få medarbetarna att förstå att alla kan skapa förbättring. Det är inte något som är förunnat chefer och ledning. Förbättring blir bäst när den kommer från de som är närmast det som behöver förbättras. De som arbetar närmast kunden ser i princip alltid mer vad kunden behöver och vad som gör kunden missnöjd. Det går också betydligt snabbare att åtgärda om den som är närmast det som behöver förbättra har mandat att förbättra.

Risken är att om de som ser vad som behöver förbättra inte har mandat att göra det är att de slutar bry sig. Resultatet blir färre förbättringar. Du kan läsa mer i ”Delegering gör att alla utvecklas”.

Små steg av ständig förbättring

Att skapa ständig förbättring kräver att man lär organisationen att förbättra något varje dag istället för att samla ihop saker i stora sjok. När man gör det senare blir människor rädda och börjar motarbeta förbättringen.

Exemplet med grodan
Det här är ett klassiskt psykologiskt fenomen och brukar exemplifieras med grodan och kokande vatten.

Om du kastar en groda i kokande vatten kommer den direkt att hoppa ur grytan. Om du istället sätter ner grodan i ljummet vatten och gradvis höjer temperaturen kommer den lugnt att stanna kvar i grytan. Innan grodan vet ordet av så är det för sent att hoppa ur.

Vi människor fungerar på ungefär samma sätt. Om du genomför alltför stora förändringar för snabbt reagerar människor med slå tillbaka på ett liknade sätt som när grodan hoppar ur det kokande vattnet.

Omvänt gäller att små förändringar i princip varje dag märks knappt och blir heller inte lika svårt att hantera. Små förändringar varje dag är helt naturligt för oss. Våra kroppar ändras lite varje dag, årstiderna ändras sakta över året och så vidare.

Stolt, men inte nöjd

Lär dina medarbetar att vara stolta över var de och ni är idag, över vad ni har presterat. Lär dem samtidigt att aldrig vara nöjda, imorgon kan bli lite bättre.
Utan stoltheten försvinner glädjen och kraften och förbättringsivern blir bara en jakt utan belöningar. Utan vilja att hela tiden bli bättra leder stoltheten till slapphet och så kallat ”fat cat”-syndrom.

Att jobba med ständig förbättring är ett val och ingen slump. Det handlar om att välja, planera och framför alla att göra. Vill du bli bättre på att driva förändringsarbeten rekommenderar jag starkt att börja arbeta med ständig förändring både i ditt eget arbete och på ditt företag.

Kommer du att förbättra något idag?

 

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar