Checklistan för en säljande offert

När det är dags att skriva offerten är det nära att stänga affären. Det är alltså nästan alltid värt att lägga tid på att göra en bra och säljande offert. Nedan finner du en checklista vad du skall göra före, under och efter du tar fram din säljande offert.

Före att du skrivit din offert
  • Problemet, vad är det du skall lösa åt kunden?
  • Lösningen, har du fått accept på din lösning till kundens problem?
  • Mottagaren, vem är det som läser offerten? Ofta är det flera personer som tar del av en offert, därför är det viktigt att kunna anpassa innehållet så alla mottagarna finner offerten intressant.
  • Beslutsfattaren, vet du vem som verkligen tar beslutet om det blir affär av din offert?
Skriv din offert som säljer
  • Bevisa att lösningen är rätt. Presentera din lösning på ett säljande sätt. Du skall tydligt bygga upp steg för steg hur din lösning löser kundens problem.
  • Enkelhet. Är du det minsta osäker på om kunden behärskar facktermer, undvik dem. Skriv också enkelt och lättläst för att underlätta för kunden att kunna sätta sig in i ditt förslag.
  • Missa inte att tydligt få med helheten. Har du kringtjänster som inte efterfrågats men som skulle kunna tillföra mer värde, ta med dessa men var tydlig med att det är valfria extratjänster.
  • Stäng ute konkurrenterna. Har du en uppfattning om vilka konkurrenter som är med skall du försöka stänga dessa ute. Vet du exempelvis att en konkurrent inte inkluderar support och du gör det, visa tydligt att det är inkluderat och fördelen med det.
  • Förpacka din offert. Se till att din offert som säljer är prydlig och utan felaktigheter. Stavfel, suddiga utskrifter, slarvigt paketerad etc är samtliga små saker som drar ner helhetsintrycket och minskar möjligheterna till affär.
Efter att du skrivit din offert
  • Presentera din offert, undvik att bara skicka en offert på mailen. Genom att träffa kunden eller ta ett kontakt via telefon och presentera offerten får du direkt feedback och även möjlighet och förtydliga om något skulle vara oklart.
  • Följ upp, följ upp, följ upp. Boka alltid in med kunden när ni skall stämma av och när kunden skall lämna svar på offerten. Läs mer om hur du följer upp din offert i ”Sälj mer genom att följa upp dina offerter bättre”.
Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar