Always Be Connecting

Inom försäljning är ABC förkortningen för Always Be Closing, att hela tiden gå på avslut. Det är fortfarande högst relevant då alldeles för många säljare tror att kunden skall be att få beställa. Många skulle tjäna på att träna sin avslutsteknik.

Med det sagt kan ABC idag få ytterligare en betydelse, Always Be Connecting. Affärer blir mer och mer komplexa, antalet beslutsfattare och framförallt antalet påverkare ökar drastiskt. För att nå framgång räcker det inte att ha en kontaktperson hos kunden och tro att hon hjälper dig genom processen.
För att bli framgångsrik i dina säljprocesser behöver du använda dig av det nya ABC, dvs Always Be Connecting. Möjligheterna att knyta kontakter har gjort att det blivit lättare då det finns många kanaler att välja mellan. Samtidigt har komplexiteten ökat för att nå just de du vill nå.
Här kommer förslag på hur du knyter fler kontakter hos dina kunder.

Kallring
Ifrågasatt av en del, samtidigt fortsatt ett av de bästa sätten att nå nya kontakter. Sen handlar inte längre kallringning om att ringa runt på måfå utan du ska veta vem du vill nå och ha något som du kan hjälpa den personen med. Rätt använt kan du använda kallringning för att skapa nya kontakter hos dina kunder.

Sociala medier
De flesta är idag med i flera olika sociala nätverksajter som Facebook, Linkedin. Att via dessa knyta kontakter hos dina kunder är utmärkt. De flesta tjänster har också smarta sökfunktioner som gör att du når dina kontakters kollegor.

Bjud in till en workshop
Erbjud din kontakt att ordna en workshop kring din tjänst eller produkt för henne och hennes kollegor. Detta ger ett konkret mervärde för kunden samtidigt som du får möjlighet att knyta fler kontakter.

”Ta gärna med en kollega”
Vid alla tillfällen då du bjuder in till aktiviteter som frukostseminarium, kundträffar etc, uppmuntra alltid kunderna att ta med sig en kollega. Det ökar sannolikheten att de dyker upp samtidigt som du får möjlighet att bredda ditt nätverk.

Hälsa på alla
När du är på besök hos kunden se verkligen till att hälsa på alla du träffar. Se till att bli komma lite tidigare så du hinner prata lite med receptionisten. När ni går för att ta kaffe, presentera dig för de som är där. På väg till mötesrummet hälsar du på de du träffar. Detta kommer att leda till att du får fler kontakter då din kontaktperson kommer stanna upp med dig hos vissa.

Vad skall du göra för att knyta fler kontakter hos dina kunder?

Om författaren

Patrik Nordkvist

Utvecklar kunder, affärer och försäljning. Över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD för snabbväxande bolag. Skapar Ökad försäljning och Ökad vinst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *