Fyra enkla sätt att få ökad merförsäljning

Att skapa ökad merförsäljning är oftast det snabbaste sättet att öka försäljningen. Ökad merförsäljning ger oftast även mer nöjda kunder. Utebliven merförsäljning kan i värsta fall leda till missnöjda kunder.

Ökad merförsäljning är oftast mycket enklare och snabbare att skapa än att få resultat av nyförsäljningen. Här kommer fyra konkreta metoder för att skapa ökad merförsäljning.

”Får det vara något mer”

Ett av de absolut enklast sätten men samtidigt väldigt dåligt använt är att sälja mer i samband med avslutet av huvudaffären. Helt enkelt ställa frågan ”Får det vara något mer?”.

Många säljare blir så fokuserade på själva huvudaffären att de glömmer bort eller inte vågar ställa frågan i rädsla för att tappa affären. Detta är oftast helt i onödan. Just vid köptillfället är kunden som mest öppen för erbjudanden.
Ställ därför alltid frågan ”Får det vara något mer?”

Börja sälja direkt efter order

Kort efter att kunden har gjort ett köp är det nästan alltid perfekt tillfälle att ge en belöning för ytterligare ett köp och samtidig skapa ökad merförsäljning. Exempelvis kan det vara en rabatt eller give away vid nästa köp. Kunden är troligtvis som mest positivt inställd till dig/ditt företag/din produkt just i detta ögonblick. Du har med andra ord en prefekt situation för att skapa merförsäljning.

Om du säljer mer komplexa produkter, boka direkt ett möte där du ber att få presentera ytterligare en produkt som du ser att kunden är i behov av. Allt för att skapa ökad merförsäljning.

Paketera

Har du ett stort utbud av produkter kan du lätt skapa ökad merförsäljning genom att hjälpa dina kunden och medarbetare med att sätta ihop flera produkter.

Exempelvis visa för en kund som köper en produkt vilka andra produkter du har som passar att användas tillammans med den aktuella produkten. Detta gör att kunden lätt kan se vad de borde köpa mer för att få maximal nytta av sin produkt. Att paketera underlättar också för alla medarbetar på ditt företag att snabb rekommendera rätt produkt. Detta är speciellt viktigt med ny personal.

För att bli effektiv med denna metod handlar det om att du kan ditt sortiment och hur de olika produkterna interagerar med varandra. Det handlar om att skapa ett enkelt system där man ser kopplingen mellan olika produkter.

Systemstöd

För att underlätta för merförsäljning, speciellt om ni har många produkter eller komplexa tjänster, är det att rekommendera att införskaffa någon form av stödsystem för att underlätta ökad merförsäljning.
Det kan vara ett traditionellt CRM-system där ni adderar de möjligheter som finns för ökad merförsäljning, det kan vara ett program som hjälper säljarna med att föreslå rätt produkt för merförsäljning eller något så enkelt som en sammanställning i Excel.

Genom att ständigt fokusera på ökad merförsäljning, skapas både ökad försäljning och nöjdare kunder.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar