Hur du får igång social försäljning

Social försäljning är inte längre en fluga utan något som är här för att stanna. Har du inte redan kommit igång med ert sociala försäljningsarbete är det hög tid.
Här är några tips för att komma igång med social försäljning.

Få med säljteamet på båten. Om inte säljlteamet ser fördelarna och förstår grunderna till social försäljning kommer ni inte att lyckas. Se därför till att sälja in fördelarna med social försäljning och hur det kan bidra till att ni säljer mer.

Ta små steg. Börjar med små enkla steg, exempelvis ett mycket enkelt program där man delar innehåll 3-5 gånger i veckan via Linkedin eller e-post med minst fem olika kunder och prospekts. Se till att kunden får ett personligt meddelande med en kort analys eller egen åsikt.

Fokus på resultat. Fokus behöver inte ligga på försäljning i början. Mät istället sådant som snabbt syns, exempelvis antal delningar, antal kommentarer eller antal besök via social försäljning.

Läs på och läs på mer. Få in det som en naturlig del att prata innehåll. Läs bloggar, utländska sidor, tidningar. I börjar är detta inte alltid naturligt men med tiden kommer ett naturligt sug efter att läsa mer och lära mer. Då blir det helt naturligt att hitta bra innehåll.

Uthållighet. Social försäljning ger inte resultat dag ett. Se därför till att sätt av tid och resurser så att ni är uthålliga och hellre arbetar lågfrekvent under en lång tid än bränner av en stor insats och tror att det skall ge resultat.

Om författaren

Patrik Nordkvist

Utvecklar kunder, affärer och försäljning. Över 20 års erfarenhet som försäljningschef och VD för snabbväxande bolag. Skapar Ökad försäljning och Ökad vinst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *