Hur skall jag hinna med social försäljning?

De absolut flesta som arbetar med försäljning har redan idag ont om tid. Kraven har ökat precis som överallt annars vilket gör att en ständig prioritering är nödvändig för att bli framgångsrik. Då är det lätt att prioritera bort nya saker. Att agera så leder dock till att det snart slutar gå bra och du får ännu mindre tid.

Social försäljning är en av de där nya sakerna som lätt kan bli bortprioriterade. Social försäljning skall på sikt göra att du sparar tid, precis som med allting annat kräver det en initial investering innan du börjar se effekten. Här kommer tipsen på hur du på effektivaste sätt kommer igång med din sociala försäljning.

Innehållet

Grunden för att börja arbeta med social försäljning är att ha relevant innehåll att dela med dig av. Har du en marknadsavdelning eller en dedikerad person som tar fram innehåll på ditt företag är det bara att gå vidare till punkt 2. För alla andra gäller det att få tag i bra innehåll. Detta brukar bli den stora tröskeln till att komma igång med social försäljning.

Sätt av två timmar i månaden för att leta bra innehåll på nätet, det kan vara en blogg från någon expert, en tidningsartikel i ämnet och så vidare.

Sätt upp ett dokument där du samlar alla länkar. Se också till att skapa en rutin så att du sparar bra innehåll så snart du läser det. Här kan du använda någon av alla smarta appar som finns, exempelvis Evernote. Gör du detta regelbundet kommer du snart att ha tillräckligt med innehåll för att kunna dela med dig.

Delandet

Boka in 30 minuter två gånger i veckan då du delar ditt innehåll. Exempelvis på Linkedin, du delar exempelvis ett blogginlägg och adderar en kort egen kommentar eller analys. Det som är tidskrävande i början är just att skriva ned sin analys eller en egen kommentar. Med träning kommer detta att gå snabbare. Du kommer också att bli mer och mer kunnig inom ditt område.

Var dag du har delat måste du kolla ett par gånger för att se om det kommit kommentarer eller frågor. Dessa behöver du då besvara så snabbt som möjligt. Tänk på att även här kan du använda appar och skriva korta svar mellan möten eller när du har en stund över.

Interagerande

Sätt av en timme i veckan för att lyfta ditt nätverk och ta relationen ett steg vidare. Här handlar det om att skriva längre svar på kommentarer eller till och med ett personligt meddelande.
Under denna tid skall du även gå igenom och addera nya kontakter så att du breddar ditt nätverk och får en större spridning på kunskapen du delar med dig av.

Nästa steg

På sikt kommer din sociala försäljning att spara tid på mötesbokning och andra sätt att få kontakt med prospekt vilket gör att du kan lägga mer och mer tid på din sociala försäljning.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar