Innesäljare och tonfallet

I din roll som innesäljare har du en del utmaningar jämfört med säljare som har personliga möten med kunden. En av dem är att kunna förmedla och understryka känslor. På ett personligt möte kan du använda hela ditt kroppsspråk.
För den som arbetar som innesäljare är tonfallet motsvarigheten till kroppsspråket. Tonfallet hjälper dig med allt från att göra ett bra första intryck till att förstärka ditt budskap under ett samtal.

Vad du säger, själva orden, har framför allt under början av samtalen bara en marginell betydelse för hur du uppfattas. Det som avgör är tonfallet.

Det blir med andra ord sekundärt om du har tränat på behovsanalyser, invändningsteknik och en mängd annan säljteknik. Börjar du samtalet med ett felaktigt tonfall skapar du troligen ett dåligt första intryck och chansen att få en försäljning minskar drastiskt.

Vill du lyckas bättre som innesäljare, se då till att träna på och vara medveten om hur du låter i olika lägen, vilket tonfall som är bäst för olika situationer. Försök att regelbundet lyssna på dina egna säljsamtal. Analysera dig själv och försök identifiera saker som skapar ett bra tonfall. Be även andra lyssna och be om feedback hur du uppfattas.

Tänk på att slappna av och koppla bort eventuella problem som annars kan påverka din röst.
Ett gammalt men mycket relevant och konkret tips är att le under samtalet. Det är otroligt svårt, om inte omöjligt, att inte ha ett bra tonfall om du ler samtidigt som du pratar.

Använder du ditt tonfall för att bli en bättre innesäljare?

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar