Invändningshantering – Inga fler invändningar

Dagens försäljningstips tar lite tid att genomföra och kräver en del arbete. Jag rekommenderar att du tar dig tid och genomför det grundligt. Resultatet kommer att bli att du får betydligt färre invändningar och på sikt inga alls.

Under de kommande veckorna antecknar du samtliga invändningar du får på dina säljmöten. Oavsett om du kan hantera dem eller fastnar på dem antecknar du dem.

Efter ca två veckor sammanställer du samtliga invändningar och bollar med kollegor och din chef hur de skall bemötas på bästa sätt.

Därefter ändrar du i din säljpresentation så att du under presentationen hanterar alla invändningar innan kunden tagit upp dem.

Exempelvis, du får ofta en invändning om att anpassningar är kostsamma. I din presentation lägger du in fras hur ni arbetar med standard och special. ”Vi har inkluderat så mycket i vår standardmodul att det täcker behovet hos 95% av våra kunder. Vi fick dessutom mycket positiv feedback från våra kunder i senaste kundundersökningen om att det mot en extra debitering går att göra kundunika lösningar.”

Efter ett du gjort om presentationen kör du två veckor igen. Återigen antecknar du samtliga invändningar, nya som gamla.

När det har gått två veckor går du återigen igenom samtliga invändningar och bygger in dem i presentationen. Lägg extra tid på eventuella invändningar som kommit tillbaka i andra omgången. Det betyder att ditt sätt att bemöta dem inte var tillräckligt starkt.

Upprepa ovan ytterligare ett par vändor tills antalet invändningar börjar närma sig noll.

Du kommer att se resultat redan efter första vändan. Färre invändningar och ökad försäljning.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar