Kommunicera utifrån och in

De flesta inleder en företagspresentation med att berätta om sitt företag, vision, värderingar, vilka som är era kunder, kanske några viktiga årtal och andra fakta. Allt detta är säkert bra och i många fall viktigt för kunden, det kan till och med vara skall-krav för att kunna vara med och tävla om en affär. Men är det verkligen det viktigaste? Är det verkligen det man skall inleda med?

Tänk om du istället inledde med att berätta och beskriva hur du tror att du kan hjälpa kunden. Vilka problem du tror eller vet att kunden har och vad din lösning skulle vara på dem. Om du skulle göra det, skulle du visa att du förstår kunden och deras problem och utmaningar. Du skulle också visa att du har funderat på en lösning. Du skulle visa att du är intresserad av att hjälpa kunden lösa sina problem.

Vem skulle du själv vilja köpa något av? Någon som berättar om dig själv och vad de har gjort eller någon som förstår dig och har en uppriktig vilja att hjälpa dig?

Personligen skulle jag köpa av den senare, den som förstår mig och vill hjälpa mig.

Din säljprocess är full med områden där du kan arbeta med kommunikation utifrån och in och inte tvärtom. När du presenterar din produkt, rabbla inte produktspecifikationen utan prata om vilken av kundens problem den löser och hur. När du presenterar ditt pris, berätta för kunden hur mycket pengar de kan spara eller tjäna och sedan hur mycket du behöver ha för att hjälpa dem med att lyckas med det.

Om du vill sälja mer, fundera på om du skulle bli mer framgångsrik om du kommunicerade utifrån och in.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar