Lönsam innovation föds ur kundnytta

De produkter som genererar pengar över tid löser någon form av problem. De tillför kundnytta så att människor är villiga att betala för dem. De finns några få undantag där lagstiftning eller dylik tvingar människor att betala för saker utan kundvärde, men de får vara undantaget som bekräftar regeln.

Detta faktum glöms titt som tätt bort, både av små entreprenörer och stora företag. Det finns åtskilliga exempel på produkter som aldrig borde ha lanserats. Trots detta tas de fram, stora pengar läggs på att försöka sälja och marknadsföra dem. Exempel på produkter med tveksam kundnytta är exempelvis WyWallet. Tidigare betalade man via mobilen med ett sms, oerhört enkelt. WyWallet-lösningen är, för att uttrycka det milt, mycket mer komplicerad.

WyWallet påminner lite om cashkortet som bankerna försökte lansera för många år sedan. En konstig hybrid mellan ett kontokort och kontanter. Krångligare än kontanter och inte lika användbart som ett kontokort. Det tillförde helt enkelt väldigt lite om ens någon kundnytta. Efter att ha lagt ned stora pengar på att försöka sälja in lösningen fick den skrotas.

WyWallet lär gå samma väg inom ett par år efter att det slösats bort stora pengar i marknadsförings- och försäljningskostnader.
Varför blir det då så här? Varför slösar företag bort tid och pengar när detta faktum är en självklarhet?
Svaret är att när företag börjar styras enbart av vinstkrav och av människor utan kontakt med kunden föds dessa misslyckade idéer. De tas fram av människor som prioriterar vinst och inte kundnytta. Människor som utvecklar produkter via kalkyler och inte vet vad kunderna har för problem.

Låt dig inte misstolkas av mitt resonemang. Jag är mycket positiv till vinst. Jag tror starkt på att framgång skall belönas med bland annat pengar.
Jag tror dock inte att vinst skall driva produktutvecklingen, det skall kundnytta göra.
Säkerställ därför att de som utvecklar din produkt har kundnytta som fokus, då kommer det att bli enklare och billigare att sälja produkter och vinsten kommer.

Helt enkelt, hög kundnytta = hög vinst!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar