När kunden säger nej

Säljare hör ordet nej oftare än andra. Det är en naturlig del av arbetet. Sannolikt får du betydligt fler nej än ja.

En duktig säljare låter sig inte nedslås av det. Kunden säger nej till din produkt och inte till dig som person. Det vanligaste misstaget som nya säljare gör att ta ett nej personligt. Det fungerar inte i längden då man lätt tappar motivationen om man hela tiden låter nej bli för personliga.

Ett nej tar olika hårt, har du jobbat med en affär i månader och lagt ned mycket tid är ett nej mycket tyngre än om du får nej till ett besök på ett kallt samtal.

Ordet nej kommer inom försäljning i olika former. Ett ”Nej, det är för dyrt” eller ett ”Nej, vi få se längre fram” är många gånger en del av spelet och kan hanteras med bra invändningshantering. Läs gärna mer om Invändningshantering.

När du får ett slutligt nej och tappar affären kan du antingen gräma dig över det eller se det som en läropeng. För att du skall dra nytta av ett nej är det tre enkla steg:

  • Tar det inte personligt.
  • Frågar alltid kunden vad man kunde ha gjort annorlunda för att få affären.
  • Tar hand om kundens feedback på ett sakligt sätt. Om det är många som säger samma sak, gör en plan för att ändra på det.

Vad lär du dig av nästa nej?

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar