Tre förslag på avslutstekniker

Avslutstekniker skall du använda när du fått en köpsignal. Det finns en stor mängd tekniker att använda. Oavsett vilken du använder är det viktigaste att du går på avslut. Du kommer alltid att missa fler affärer för att du inte går på avslut än vice versa.

Avslutstekniker används för att försöka stänga en pågående säljprocess. De syftar primärt till att få kunden att säga ja till affären, eller sekundärt säga nej. Att du vill ha ett ja är säkert självklart, ett nej kan i många fall vara bättre än att inte få något svar alla. Får du ett nej kan du antingen ta reda på varför och hantera invändningar eller avsluta säljprocessen så du inte lägger ned mer tid än nödvändigt på en affär som inte kommer att bli av.

Du skall använda dig av avslutstekniker när du fått en köpsignal. Det finns en stor mängd avslutstekniker att använda sig av för att nå framgång. Oavsett vilken du använder är det viktigaste att du faktisk går på avslut. Det är alldeles för vanligt att säljare väntar och hoppas att kunden kommer att säga ja utan att först få en fråga om man skall göra affär. Du kommer alltid att missa fler affärer för att du inte går på avslut än vice versa.

Exempel på avslutstekniker

När vi arbetar med att tärna avslutsteknik med våra kunder använder vi oss av över 30 stycken tekniker. Både klassiska frågor och modern avslutsteknik baserad på forskning inom psykologi och hur vi människor tar beslut.

Nedan finner du tre exempel på avslutstekniker som du kan vända dig av.

Referenser. Vi som människor baserar väldigt många beslut på hur andra agerar. Att bryta sig loss från flocken kräver ofta ett mycket medvetet beslut. Detta faktum kan vi använda oss av genom att berätta hur andra i samma situation gjort. Om möjligt tom visa deras lösning så ger det en stor trygghet för kunden. Därefter är det helt naturligt att fråga om de vill att du ordnar samma lösning åt dem?

Ja eller Ja. Ett klassiskt avslut är att få kunden att välja mellan två olika alternativ, istället för att välja mellan att köpa eller inte köpa. Exempelvis ”Vill ni ha den vita eller den svarta?”. Att ta beslut tar energi och vi vill minimera energianvändningen. Att bara behöva välja mellan två alternativ ger oss fortfarande valmöjlighet men underlättar valet.

Fråga om ordern. I många fall är det inte svårare än att faktisk fråga om ordern. Exempelvis ”Är vi överens?”. Alldeles för många väntar och väntar på att kunden skall be att få köpa. Din roll som säljare är att fråga efter orden. Oerhört basalt dock men ofta en mycket snabb och enkel lösning på att få fler affärer.

Testa att använda dig av dessa så snart du får en möjlighet. Och tänk på att hellre fråga om ordern lite för tidigt än för sent. Jag säger det igen, du förlorar fler affärer för att du frågar om ordern för sent eller inte alls än för att du frågar för tidigt.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar