Säljpresentation på 120 sekunder

Säljpresentationen är primär när det gäller att få sälja in dig, din lösning och få affären. Att kunna hålla din säljpresentation kort och slagkraftig är viktigt då du kanske inte får mer tid. Här kommer tipsen på hur du lägger upp en säljpresentation på 120 sekunder eller mindre.

En kort och slagkraftig säljpresentation på 120 sekunder delar du upp i tre delar; inledning, presentation och avslut. Vi skall gå in på varje del och titta på hur du bygger upp din säljpresentation.

Inledningen

Vissa teorier hävdar att de första 15% är viktigast för att nå framgång. Då blir de resterande 85% också bra. Samma sak gäller i din säljpresentation – inledningen är den viktigaste delen i din säljpresentation. Får du med dig publiken från start kan du sedan fokusera på att sälja in ditt budskap och de kommer att ta till sig av det. Lyckas du inte få med dig publiken direkt kommer du inte att ha en framgångsrik säljpresentation på 120 sekunder.

Det finns flera sätt att få med sig publiken från start. Först måste du visa att du är unik, varför de skall lyssna på just dig. Människor tenderar att bli intresserade av det som sticker ut, något nytt helt enkelt. Sticker du ut kommer du att få med dig publiken direkt, det gör att deras uppmärksamhet räcker för att du sedan skall få fram ditt budskap.

Exempel på bra sätt att sticka ut kan vara:

Berätta en historia. Egentligen kan det vara vilken historia som helst men poängen skall självfallet koppla till resten av din presentation så du behöver knyta ihop det på slutet. Människor gillar historier och kommer att lyssna just för att de vill förstå poängen och helheten.

Berätta vad andra gjort. Alla vill veta vad och hur andra gjort. Kanske för att vi är flockdjur och inte vill avvika. Precis som ett kundcase på hemsidan är en kort beskrivning av hur andra gjort ett utmärkt sätt att skapa fokus och vara unik.

Visualisera. Nu är det inte en till Powerpoint-bild som avses utan förslagsvis något fysiskt, en produkt, eller varför inte en av barnens leksaker. Kan du koppla saken till din presentation har du garanterat åhörarnas uppmärksamhet.

Vill du läsa mer om hur du lyckas med presentationen? Ladda ned e-boken ”Säljande presentationer”.

Presentation

När du har fått med dig publiken och har deras fulla uppmärksamhet är det dags för din presentation. Ju bättre inledning desto längre uppmärksamhet får du. För att hålla publikens uppmärksamheten skall din presentation vara kort och kärnfull och varje område nedan skall kunna summeras i ett par meningar. Uttrycket ”Less is more” gäller i din presentation.
Exakt vad du skall ha med i presentationen kan variera något beroende på det exakta syftet, men tre delar som alltid behövs i en säljpresentation är följande:

Kundens problem – Du skall tydligt påvisa att du förstått kundens problem och utmaning.

Din lösning – Hur löser din produkt eller tjänst kundens problem. Tänk på att vara konkret och anpassa dig efter kunden. En generell produktpresentation kommer inte att ge dig affären.

Värdet och priset – Den mest kritiska punkten. Hur stort är värdet för kunden med din lösning, besparing, vinst eller både och. Sedan din andel, det vill säga. priset för din lösning.

Avslutning

Nu när du har framfört ditt budskap gäller det att avsluta på ett sätt som gör att du får publiken att agera som du vill. Precis som vanliga avslut handlar det här att fråga om affären. I en säljpresentation på 120 sekunder bli det dock mer monolog än dialog, vilket gör att du bör ha ett klart och tydligt avslut. Ett avslut med pondus!

Det finns även här flera olika sätt att avsluta på ett kraftfullt och säljande sätt. Ett sätt är att avsluta med ”Tänk om ni gör så här…” eller ”Tänk om ni inte gör så här…”. Du får på så sätt publiken att fundera vidare på ditt budskap. I vissa fall kan det vara bättre att avsluta med en uppmaning ”Nu genomför vi det här!”, här vill du får publiken att agera direkt. Oavsett vilken teknik du väljer skall du ha bestämt dig innan och tränat noga på avslutsfrasen.

Troligen kommer du efter avslutet att få frågor från din publik, om det finns möjlighet till det. Frågor visar på intresse från publiken så var förberedd och fortsätt att sälja in din lösning!

Som alltid, för att lyckas behöver du lägga tid på att förbereda dig och träna!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar