Fyra smart sätt för säljare att använda LinkedIn

Sociala medier och framför allt LinkedIn är ett fantastiskt verktyg för säljare. Det går att använda på mer eller mindre elaborerade sätt. Här kommer fem tips du kan komma igång med direkt och som ger resultat snabbt.

Skapa kontakt

Gör det till en naturlig del av ditt säljarbete att addera alla potentiella kunder du träffar i olika sammanhang. Se även till att lägg upp alla före detta kollegor, bekanta och affärskontakter från tidigare arbeten.

Det går även att söka kontakt med personer du inte har träffat tidigare. Det skall du dock vara restriktiv med. LinkedIn vill att du bara kontaktar personer du känner, det är också en vanlig taktik bland säljare att addera kontakter på ett spam-liknande sätt.
Om du verkligen vill komma i kontakt med utvalda personer kan en kontaktförfrågan fungera efter någon interaktion, exempelvis att de besökt din profil.

Dela material

Genom att dela med dig av bra material som artiklar och så vidare kommer du att visa att du kan ditt ämne. Det behöver inte vara ditt eget material utan kan vara en relevant artikel där du lägger till din egen kommentar eller en kort analys. Eget material är förstås en styrka. Nu är vi dock inne på ett område som kallas Content Marketing.

Delar du material ser dina kontakter dina inlägg i sitt flöde och noterat på så sätt att du har intressanta saker att dela med dig av och i bästa fall gillar de eller kommenterar. Det ger då möjlighet både till en djupare kontakt och fler kontakter, när dina kontakters kontakter får se dina inlägg.

Prospektera

LinkedIn har flera bra funktioner för att hitta nya potentiella kunder. Både kostnadsfria lösningar och betallösningar. Grundläggande är att bara använda sökfunktionen och hitta potentiella kunder. Du kan sedan spara dem för att skapa kontakt eller besöka dem igen och på olika sätt interagera.
Med olika betallösningar som exempelvis Inmail kan du kontakta personer du inte känner för att knyta kontakt och på sätt få en relation för framtida affärer. Läs mer i ”Prospektera – Leta efter problemet”.

Bredda kontaktnätet

När du väl har en relation och börjar få igång en affär behöver man bredda kontaktnätet på det aktuella företaget. Då är LinkedIn ett perfekt verktyg för att hitta kollegor till din kontakt. Det är då också enklare att skapa kontakt genom att hänvisa till din befintliga kontaktperson.

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar