Andra har köpt. Den enkla frasen kan enkelt bidra till att du säljer mer, många gånger mycket mer. Människor är flockdjur. Vårt agerande styrs av hur de runt omkring oss agerar, ofta mycket mer än många av oss vill tro och erkänna. Detta faktum kan användas för att på olika sätt bidra till att öka din försäljning.
Den enkla frasen ”Andra har köpt…” används flitigt av webbutiker och får oss att titta på de saker andra har köpt för att se om det passar även mig. Metoden kallas Social Proof. Det är ett psykologiskt och socialt fenomen där människor kopierar andras handlingar i ett försök att utföra beteenden i en given situation.
Detta grepp, ”Andra har köpt..,” går självklart att använda på business-to-business-försäljning också. Principen är densamma – ser vi att flera av våra stora konkurrenter har köpt en tjänst så blir det en signal att det i alla fall inte är fel. Det finns också en överhängande risk att jag missat något vilket gör att sannolikheten ökar att jag köper just denna.
Se därför till att på olika sätt visa vad andra köpt och hur nöjda de är med sitt köp.
Exempel på på hur du kan använda varianter av ”Andra har köpt” kan vara:
Testemonials – Säljande citat från dina kunder ”AB har alltid snabb leverans”. Bra att ha på hemsidan och presentationsmaterial.
Referenscase – Du presenterar din kunds problem och hur du löste de. Ett av de bästa sätten att beskriva sin produkt och samtidigt påvisa hur andra använt den.
Referenskunder – Visa upp ett urval av dina kunder. Fokusera på kända företag eller företag med liknade problem som det du vill sälja till.
Och så klart ”Andra kunder som köpt denna har också köpt…” – De flesta stora e-handelssajter visar i samband med att du väljer en produkt även andra produkter som köpts av de som valt samma produkt som du. Du kan även läsa ”Bästsäljare!” för att få mer inspiration.
Vilka metoder skall du börja använda dig av?