Ett stort och brett kontaktnät underlättar kraftigt för att bli framgångsrik inom försäljning. Andelen nätverkandet på nätet ökar hela tiden, men det finns fortfarande mängder av tillfällen att nätverka fysiskt, till exempel på mässor, branschträffar och kundträffar.

Är du inte toppnamn inom din nisch måste du vara aktiv och verkligen anstränga dig för att skapa nya kontakter. Här kommer några sju tips på hur du enkelt lyckas bättre med nätverkandet.

Fler frågor och färre pitchar

Jag är en stor förespråkare av att ha en bra hisspresentation att använda vid mingel och liknande. Hisspresentationer har dock en stor svaghet, du pratar och lyssnar inte. Säkerställ därför att du alltid börjar med att ställa frågor och lyssna. Ställ fler frågor och lyssna mer. Nä sedan någon frågar vad du gör, då använder du din hisspresentation. Aldrig tvärtom.

Träna bort din blyghet

Beroende på din personlighet är mingel och nätverkande mer eller mindre lätt. Försök att alltid pressa dig att våga lite mer. Genom att träna på att vara mer aktiv försvinner blygheten med tiden. Jag är själv lagd mer åt det blyga hållet och har tränat länge på att bli tryggare i att mingla. Jag lovar att träning ger färdighet.

Skippa visitkorten

Pappersvisitkorten verkar klara sig ett tag till trots att nästan allt annat digitaliserats. De fungerar utmärkt som en minnesnotering om vem du är efter ett bra samtal. Var dock inte en sådan person som delar ut visitkorten till höger och vänster utan lämna ett först när ni skapat kontakt.

Kvalitet före kvantitet

Ett större nätverk är nästan alltid bättre än ett mindre, men rätt nätverk är viktigast. Fokusera därför hellre på att lära känna ett mindre antal personer mer på djupet än att snabbt spring runt och prata med alla. Fokusera dock på att prata med rätt personer. Tänk på att rätt person inte är densamma som den som är lättast att få till en konversation med. Rätt personer är de som du kan ha nytta av och skapa nytta för.

Var äkta

Bästa sättet at misslyckas är att agera som nidbilden av säljare och gå runt och nätverka bara för att det är en del av jobbet. Det skiner igenom. Självfallet gäller det omvända, är du genuint intresserad av att träffa andra människor kommer det att märkas och ge resultat.

Skippa jantelagen

I affärssammanhang gäller i de flesta fall att alla har liknande klädsel, uppförandekoder och så vidare. Det gör att det kan vara mycket svårt att komma ihåg vem som var vem. En bra sätt att lösa detta är att skippa jantelagen. Försök att sticka ut på ett eller flera sätt. Det kan vara din klädsel, hur du agerar eller genom att vara duktig på att berätta historier som människor minns. Arbeta på att hitta ditt sätt att sticka ut. Sticker du ut kommer människor ihåg dig lättare vilket ger bättre resultat.

Följ upp

Följ upp alla konversationer senast ett par dagar efter. Det kan vara ett kort mail, att addera personen på LinkedIn eller varför inte ett traditionellt brev. Satsa på att hjälpa någon genom tips eller kontakter. Hjälper du någon brukar det vara lättare att få hjälp längre fram.