Jag tecknade nyligen ett avtal med en ny kund. Jag hade arbetat med honom ganska länga, svarat på frågor, lämnat kompletterande offerter och så vidare. Jag minns fortfarande samtalet då jag fick ordern. Jag öppnade samtalet med att fråga om han behövde något ytterligare material för att kunna ta beslut. Till svar fick jag ”Nej, men du kan fråga om jag vill köpa”.

Jag insåg då att jag inte försökt gå på avslut, jag hade fastnat i att svara på frågor och skicka nya offerter. Istället för att göra det jag borde gjort mycket tidigare Bett om ordern.

A och O vad gäller avslutsteknik är att fråga om orden. Inte mer komplicerat än att ställa frågan.
Det är tyvärr ett vanligt misstag att vänta för länge, vilket leder till att det inte blir någon affär. Risken att tappa en affär för att du går på avslut för tidigt är minimal jämfört med risken att tappa en affär för att du inte går på avslut.
Arbetar du som säljare förväntar sig kunden att du skall sälja, det är det du är anställd för.
Börja fråga om affären nu!

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik