Du har fått en mun och två öron och bör använda dem därefter är att känt talesätt. Det är en bra sammanfattning på vad du skall göra när du har ställt avslutsfrågan.
Många säljare blir nervösa här och börjar prata igen innan de har fått svar. De tror att de gått på avslut, men eftersom de aldrig hunnit får något svar var det inget avslut.

I princip skall du vänta hur länga som helst här. Om det känns som en evighet har det troligen bara gått en ett par sekunder. Kunden kan behöva tänka en stund inför beslutet. Kunden kanske inte heller hade väntat sig att få frågan just då.
Oavsett anledning till att det blir tyst är det inte du som skall bryta den.
Skulle kunden i detta läge säga nej, är det för många en naturlig reaktion att fråga varför eller börja sälja igen. Varför är en godkänd fråga och du är inne på invändningshantering. Att börja rabbla argument direkt igen är både korkat och otrevligt.

Ett bra alternativ kan vara fortsatt tystnad, vänta och se vad kunden säger. Har ni träffats under en längre tid är det högst sannolik att kunden motiverar vilket gör att du lättare vet hur du skall gå vidare.
Var detta ett bra råd? Nu skall jag vara tyst!