En av de vanligaste förbättringsområdena som kunder nämner för säljare är bättre uppföljning. Att missa uppföljning leder till missade affärer.

Vissa undersökningar visar på att så få som 10% av säljarna följer upp tre gånger eller mer. Samtidigt är så hög andel som 95% av affärerna gjorda vid tredje kontakten eller senare.

Det innebär att merparten av alla säljare missar merparten av sina affärer. Detta baserat på något så enkelt som att följa upp med potentiella kunder fler gånger.

Lösningen är otroligt enkel, följ helt enkelt upp mer. Se till att använda ditt CRM-system eller din kalender och notera när du skall följa upp. Och gör det!

Om du börjar med denna mycket enkla åtgärd kommer du snabbt att bli bättre än snittet och öka din försäljning. Vill du bli bättre än så skall du lägga tid på att följa upp lite mer sofistikerat än att bara ringa kunden och fråga hur det går.

Kontaktar du en kund ett otal gånger för att bara stämma av, så säljer du mer. Samtidigt är det relativt lätt att göra en uppföljning som är mycket effektivare och gör att du ytterligare kommer att öka dina möjligheter till affär.

Här kommer tips på hur du följer upp smart:

Föreslå att du träffar en kollega eller chef för att presentera din lösning
Föreslå att kunden kommer på ett seminarium för att få lära sig mer
Föreslå att kunden får prata med en referens för att underlätta sitt beslut
Informera om en produktförbättring ni gjort som kan vara till nytta för kunden
Tipsa om en artikel eller annan tredjepartskälla som kan vara till nytta för kunden
Informera om att ni har många nya kunder och därför är det viktigt att de bestämmer sig nu för att klara sin tidplan
Inför storhelger, kontakta kunden och önska trevlig helg

Använder du dig av ovanstående förslag kan du lätt följa upp minst fem gånger och på så sätt sälja mer!