Jag besöker nästan dagligen en kiosk och köper en bruk energidryck. Innehavaren känner igen mig och jag ses garanterat som en stamkund.

Häromdagen kom jag som vanligt in, visade bruken och räckte över tjugan som burken kostar.

”Du, det har kommit ett nytt märke. Den måste du prova, de säger att den skall vara lika god som den du dricker. Och du, den kostar bara 10 kronor.”

”Tack, det skall jag göra” svarar jag.

På vägen ut började jag fundera. Han hade just sålt in att jag skall prova en ny produkt som kan leda till att jag halverar min omsättning hos honom. Även om han har högre marginal på den andra energidrycken är den knappast så mycket större att han går plus eller jämt ut.

Han har alltså tillfört kundnytta och samtidigt riskerat sin egen omsättning.

Eventuell kan han ersätta omsättningen genom att jag lägger min sparade tia på andra varor hos honom, jag blir lite lojalare som kund, förblir kund längre, tipsar om honom till andra etc.

Men samtidigt är det ett vågspel att öka kundnyttan och kortsiktigt halvera sin omsättning.

Handen på hjärtat; Hade du agerat likadant? Hade du tillåtit en av dina säljare att agera likadant? Hade du ens haft jobbet kvar om detta var ditt standardagerande? Troligtvis inte.

Jag anser att fokus på kundnytta leder till långsiktig tillväxt och lönsamhet. Jag tror därför att alla vi som leder försäljningsarbetet måste hitta strategier och arbetssätt där vi kan kombinera resultatfokus med att skapa kundnytta. Öka både omsättning och kundnytta.

Håller du med?

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik