Jag har jobbat med och träffat hundratals säljare under min karriär. En sak stämmer in i stor sett på alla. De väntar för länge med att fråga om ordern.

”We miss 100 percent of the sales we don’t ask for!”

Zig Ziglar

Här talar vi inte om dåliga säljare utan de allra flesta är bra, många har dessutom varit väldigt bra. Trots detta skjuter man på att ställa frågan om ordern och ställer den för få gånger.
När man frågar efter ordern får man antingen ett ja eller nej. Ett slutgiltigt besked. Eller, är det verkligen ett slutlig besked?

Om kunden säger ja, då blir det affär. Man inleder en relation och allt är bra.
Om kunden säger nej, då är det slut och allt arbete jag lagt ned på denna affär är förgäves.
Det jag tror man faller på när man inte frågar efter ordern är just rädslan för nej och att det skall vara över. Ett nej under en försäljningsprocess betyder långt ifrån att affären är över. Nej kommer i olika former och betyder oftast att man behöver hantera de invändningar och frågetecken som finns för en affär.

Med andra ord, att få ett nej kan till och med leda affären framåt. Alla frågor och invändningar kommer lättare upp på bordet och kan hanteras vilket gör att man kan fråga om affären igen.
Och i de fall det är ett absolut nej och det inte blir någon affär är det sannolikt att det skulle blivit utfallet oavsett. Då hade det tagit mer tid och resurser och ändå inte blivit någon affär i slutändan.

Att fråga om ordern oftare och tidigare i processen kommer att öka din försäljning.

Hur många ordrar skall du fråga om idag?

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik