Social försäljning (Social Selling) är snabbt på väg att bli ett måste och inte bara något som ökar din säljeffekt. Genom att arbeta med social försäljning kommer du att bygga bättre relationer och tidigare relationer, vilket leker till ökad försäljning.
Det finns många tecken och tydliga bevis på att social försäljning är något du behöver ta tag i om du inte redan har gjort det.
Vi lever i en digital värld
Vad är det sista du kollar innan du lägger dig och det första du kollar när du vaknar? Merparten svarar sin mobiltelefon. Yngre människor får nästan panik om de inte har konstant tillgång till mobilen. Det digitala kommer bara att öka, alltså måste försäljning bli mer digital.
Det blir svårare att nå fram till kunden
Fler och fler ”nixar” sin telefon, avsäger sig direktreklam, sorterar bort e-mail från icke-kontakter och så vidare. Många traditionella kanaler kommer att bli mindre effektiva med tiden. Sociala medier fortsätter att öka, både via de stora etablerade medierna men också via nya.
Kunden vill fortfarande ha hjälp
Kunder behöver fortfarande hjälp, men på sina villkor. I sociala medier kan kunden få hjälp, rekommendationer och knyta kontakter med säljare på sina villkor. I princip alla vill ha hjälp. De flesta vill gärna prata med en säljare men de vill inte som första fråga behöva svara på om de skall köpa något.
Genom sociala medier kan du bjuda på kunskap, svara på frågor, knyta kontakter och slutligen få ett möte. Läs mer om hur du kan hjälpa kunden i ”Öka din försäljning genom att bli en expert”.
De som är snabbast på att förändra sig överlever
Oavsett om vi talar världen som helhet eller affärer – de som är snabbast på att förändra sig och utveckla sig är de som överlever. Inom försäljning handlar det om att anpassa sig till den nya världen, de nya medierna, och inse hur du kan använda dem för att skapa affärer.