Att skapa säljande offerter är sista steget i dina säljprocesser. Att göra riktigt bra offerter tar ofta en del tid i anspråk. Beroende på bransch bör du därför ha goda till mycket goda chanser att få affärer om du skickar välgjorda och säljande offerter.

Innan du ens funderar på att skriva en säljande offert skall du känna dig säker på att du förstår kundens problem, att du kan lösa det på ett bra sätt och till ett pris som gör det värt för kunden att skaffa din lösning. Om du inte kan det, är sannolikheten till affär ytterst låg. Då slösar du snarare bort tid på att skriva offerter. Är så fallet är det ofta bättre att lägga mer tid på införsäljningen eller, om du inte ser att du kan lösa det alls, att lägga ned den affären.

Kan du svara ja på frågorna finns det fyra enkla steg för att göra en offert som är riktigt säljande.

Så här skapar du säljande offerter:

1. Offerter skall på ett bra sätt sammanfatta kundens behov, din lösning och tydligt presentera kundnyttan. Tänk att framförallt på att tydligt visa att kunden vinner mer på din lösning än vad din lösning kostar. Detta är det första och viktigaste steget så lägg mest tid på detta.

2. Säljande offerter ska vara väl disponerade för att göra dem lättlästa, tydliga och inspirerande. Tänk på paketeringen av dina offerter: Typsnitt, färg, layout, textmassa, referenser och papperskvalitet.

3. Offerter har självklart god svenska, inga stavfel, tydliga beteckningar och korrekta namn.

4. Skapa personliga och säljande offerter genom ett bra försättsbrev eller inledningen i offerten. Använd kundens vokabulär och uttryck. Få med din sammanfattning av affären, exempelvis behov och fördelar.

Använd dig av alla fyra stegen för dina säljande offerter. Genom att välja vilka affärer du skriver offerter i får du mer tid att göra de offerter du skriver riktigt bra.

Skall du skriva säljande offerter idag?