Det skrivs ofta att mötesbokning genom kallringning är omodernt, att det inte fungerar eller tillhör det förgångna. Sådana uttalande är rent trams. Att sälja via ditt kontaktnät är mycket viktigt och en framgångsfaktor. Men för att skapa nya kontakter utanför nätverket måste du ta kontakt med personer du inte känner. Telefon är inte den enda kanalen, du skulle lika väl kunna besöka en mässa eller ett mingel och ta kontakt med människor du inte känner. För att få en bra effektivitet är dock telefonen en överlägsen kanal.

Att kallringa och boka besök är tufft. Det är inte ovanligt att även duktiga säljarna känner ett visst motstånd. Under min karriär har jag bara träffat en säljare som tyckte att kallringandet var det roligaste momentet inom försäljning.

Egentligen är kallringande helt naturligt, men vi uppfostras av med det. Det finns en episod i Seinfeldt där han pratar om att efter 30 träffar vi inga nya vänner, dvs vi slutar kallringa. När vi är små är det helt naturligt att knyta nya kontakter, i sandlådan, på dagis, när man börjar sitt första arbete får man ofta en massa nya vänner och bekanta som man behåller långt efter att man slutat. Men efter 30 då slutar vi knyta nya kontakter. Vi slutar kallringa helt enkelt. Det kanske fungerar för gemene man, men en säljare som inte kallringer nya kunder kommer inte att vara framgångsrik i längden.

Bästa sättet att ändra på detta är att sluta försöka komma undan kallringningen och istället börja träna för att bli ett proffs på mötesbokning.

För att bli proffs på mötesbokning är det nu dags för nästa steg, Förberedelser

Vill du läsa mer om hur du lyckas med kalla samtal kan du läsa i ”Framgångsrik kallbearbetning”