Många tänker nog på politiska och religiösa ledare när man pratar idéförsäljning. Att sälja in idéer är dock något de flesta av oss gör hela tiden. Allt från att övertyga sin partner, sina föräldrar eller sina barn om något, till alla vi som arbetar med försäljning som ofta kan använda oss av idéförsäljning för att mer effektivt lyckas i vårt arbete.

Här kommer två av hörnstenarna för att bli framgångsrik med idéförsäljning.

Enkelt, enkelt, enkelt

När man skall presentera en idé är det alldeles för vanligt att man gör det för omfattande och börjar prata en massa jargong. Ofta är man helt uppslukad av sin idé och går in på alla nyanser och komplexiteten av den.

För att bli framgångsrikt, håll det enkelt. Koka ner komplicerade begrepp till enbart de viktigaste detaljerna. Presentera inte hela skogen, bara de viktigaste träden.

Du behöver i princip aldrig oroa dig att du förenklar för mycket. Det går nämligen inte, ju enklare desto bättre. Ett bra sätt att testa att det är tillräckligt enkelt är att se om du kan förklara det för en femåring. Lyckas du med det vet du at du lagt det på rätt nivå.

Berättelser framför information

Information med mängder av fakta och siffror kan ofta bevisa din tes. Det som dock alltid slår fakta är en bra historia. Jämfört med fakta får en historia dina mottagare att lyssna och framför allt komma ihåg ditt budskap.

En bra historia är också lättare att återge jämfört med fakta. På det viset blir en historia som en transport av ditt budskap, en bra historia kan sprida sig över jorden på ett par timmar med hjälp av den moderna teknologin. Motsvarande skulle aldrig ske med ett strikt faktabudskap.

Vill du få med dina mottagare och skapa en viral spridning, se därför till att paketera din budskap som en lättberättad och medryckande historia.

Vill du läsa mer om presentationsteknik? Vi bjuder på e-boken ”Säljande presentationer”, klicka här för att ladda ned den.