Hur du lyckas med idéförsäljning

Många tänker nog på politiska och religiösa ledare när man pratar idéförsäljning. Att sälja in idéer är dock något de flesta av oss gör hela tiden. Allt från att övertyga sin partner, sina föräldrar eller sina barn om något, till alla vi som arbetar med försäljning som ofta kan använda oss av idéförsäljning för att mer effektivt lyckas i vårt arbete.

Här kommer två av hörnstenarna för att bli framgångsrik med idéförsäljning.

Enkelt, enkelt, enkelt

När man skall presentera en idé är det alldeles för vanligt att man gör det för omfattande och börjar prata en massa jargong. Ofta är man helt uppslukad av sin idé och går in på alla nyanser och komplexiteten av den.

För att bli framgångsrikt, håll det enkelt. Koka ner komplicerade begrepp till enbart de viktigaste detaljerna. Presentera inte hela skogen, bara de viktigaste träden.

Du behöver i princip aldrig oroa dig att du förenklar för mycket. Det går nämligen inte, ju enklare desto bättre. Ett bra sätt att testa att det är tillräckligt enkelt är att se om du kan förklara det för en femåring. Lyckas du med det vet du at du lagt det på rätt nivå.

Berättelser framför information

Information med mängder av fakta och siffror kan ofta bevisa din tes. Det som dock alltid slår fakta är en bra historia. Jämfört med fakta får en historia dina mottagare att lyssna och framför allt komma ihåg ditt budskap.

En bra historia är också lättare att återge jämfört med fakta. På det viset blir en historia som en transport av ditt budskap, en bra historia kan sprida sig över jorden på ett par timmar med hjälp av den moderna teknologin. Motsvarande skulle aldrig ske med ett strikt faktabudskap.

Vill du få med dina mottagare och skapa en viral spridning, se därför till att paketera din budskap som en lättberättad och medryckande historia.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.