Ett av de vanligaste orden man hör på inspirationsföreläsningar av olika slag är energi. Hur viktigt det är med energi och hur man ska få energi.

Är det viktigt med energi eller säger de det, bara för att de inte har något bättre att säja? Att bara ha energi kommer inte att göra dig framgångsrik på någonting och absolut inte försäljning. Att bara ha energi är som att tända på bensin som rinner på marken. Det brinner en stund men skapar ingen större effekt. Har du istället bensinen i en bil kan du röra dig både långt och snabbt. Omvänt: en bil utan bensin eller annan energi kommer bara att stå där.

Energi är alltså en viktig beståndsdel för att lyckas som innesäljare.

När du får ett samtal från någon du känner väl hör du direkt vilket humör den personen är på. Långt innan personen har hunnit berätta hur de känner sig hör du det på rösten, energin, tempot och liknande. Detta sker helt automatiskt utan att du behöver tänka på det.

Även om det tar lite längre tid och inte är lika pricksäkert sker samma sak när du pratar med en okänd person. Om personen är nere eller energilös påverkar det hur du uppfattar vad personen säger. Bristen på energi smittar av sig på ditt budskap och därmed minskar möjligheten till att skapa en affär.

Du måste med andra ord säkerställa att du avger energi och positivitet. Då kommer personen på andra sidan luren känna av det och påverkas positivt.

Ett klassiskt men väl fungerande tips är att ha en spegel på väggen framför dig, för att påminna dig om att le medan du pratar. Det är omöjligt att låta nere och energilös samtidigt som du ler.

Det andra lika klassiska och välfungerande tipset är att stå upp medan du pratar. De flesta både låter och är mer energifulla när de står upp. Finns det möjlighet kan det ge ytterligare effekt om du promenerar runt medan du pratar.

Tänk lite extra på detta efter ett samtal som gick dåligt, där personen du pratade med var otrevlig eller på annat sätt drog ner ditt humör. Det är då lätt att du blev smittad.
Omvänt: om du hade ett bra samtal brukar detta ha en positiv effekt på samtalet efter.

Utstrålar du energi när du kontaktar dina kunder?