Du har fått två öron och en mun och bör använda dem därefter, är ett gott råd i många situationer. Många tror fortfarande att en säljare ska prata mycket. En bra och modern säljare behöver förvisso vara duktig på att kommunicera sitt budskap men förmågan att lyssna är betydligt viktigare för att nå framgång.
I rollen som innesäljare är lyssnande betydligt viktigare. Du kan oftast inte se kunden och att lyssna blir därför helt kritiskt. Förvisso ökar användningen av videosamtal och är ett utmärkt sätt för en innesäljare att även kunna se kunden. Fortsätter användningen av videosamtal i affärer att öka som nu kommer även synintryck att bli viktigare.
Att lyssna i rollen som innesäljare är och kommer fortsätta vara kritiskt för din framgång.
När du inte kan läsa kundens kroppsspråk måste du helt förlita dig på att lyssna. Du behöver både lyssna på vad kunden säger, orden, och hur kunden säger det, tonläget.
Lyssna aktivt och träna dig på att tolka kundens tonläge i kombination med vad kunden faktiskt säger. Ett sätt att utveckla förmågan är att lyssna på inspelade samtal regelbundet och analysera vad det är kunderna säger och hur de säger det. Om du gör det till en vana att lyssna kommer det ge dig värdefulla ledtrådar för att finslipa din försäljningsteknik.
Under ett samtal är det inte ovanligt att man avbryter varandra. Både för att båda i grunden vill säga något och då det är svårare att veta exakt när man ska säga något. Man ser inte varandra, vilket gör att risken ökar för att man avbryter. Genom att lyssna mer och prata mindre minskar du risken att avbryta. Genom att lyssna mer får du också mer tid att tolka vad kunden menar och inte bara vad kunden säger.
Genom att lyssna mer har du större möjligheter att få en affär genom att anpassa vad du säger utifrån kunden.
Lyssnar du tillräckligt mycket?