Man brukar säga att det man mäter, det gör man. Det kan behövas mer än att mäta något för att verkligen göra det, men att mäta är en perfekt start.

Inom all försäljning är statistik över insatser och utfall ett måste för att lyckas. Framgångsrik försäljning utan att följa siffrorna är att jämställa med tur.

För en innesäljare finns det stora möjligheter att följa upp olika siffror. Och oftast har man fördelen av att ha rätt stora underlag att följa upp. Jämför du med en säljare som är ute på fältet har de svårt att göra mer än 25 möten i veckan, är du innesäljare kan du göra 25 säljsamtal på ett par timmar och skicka hundratals mail och sociala media-kontakter.

Försäljningsstatistik gör att du kan följa din försäljning och snabbt se trender.

Exempelvis kan siffrorna hjälpa dig att se när på dagen du når flest potentiella kunder, du kan också snabbt se om försäljningen ökar efter att du genomför förändringar i ditt manus.
Eftersom du snabbt får ett underlag med flera hundra försäljningskontakter, ger siffrorna dig ett utmärkt stöd vid förändringar.

I de flesta telefonväxlar, CRM-system, mail och social media-system finns det möjlighet att ta ut enorma mängder data. Skulle ditt system mot förmodan inte ha den möjligheten är det bara att arbete med manuell uppföljning med papper och penna. Eller byta system.

Det viktiga är att du hela tiden mäter och följer upp din försäljningsstatistik. Baserat på dessa underlag kan du sedan fatta viktiga beslut kring hur du ska utveckla din försäljning.

Utvecklar du din försäljning baserat på fakta?