För dig som arbetar som innesäljare  är tystnad en av dina bästa vänner. Tystnad kan användas vid flera olika tillfällen i ett samtal med kunden. Både för att skapa dialog men också för att få en accept på ditt förslag.

Ovana och mindre bra innesäljare är rädda för tystnad. De lever i tron att blir det tyst en enda sekund kommer kunden att tacka nej.

Du har garanterat blivit kontaktad av någon av dem. De hanterar rädslan genom att utan att ens ta paus för att andas rabblar upp hela sin säljpitch och hoppas att kunden ska säga ja. Att få ett ja med denna taktik är troligen lika sannolikt som chansen att vinna på Lotto.

Se på innesäljare och tystnad som två goda vänner

Du ska se tystnaden som din vän. En välplacerad paus fyller flera viktiga funktioner. Primära saker som att du hinner andas. Ett djupt andetag gör att du kan fortsätta prata utan att tappa luften mot slutet. Du behöver luften för att kunna styra styrkan och understryka ditt budskap. Ingen tystnad – ingen luft.
Pausen gör också att du automatiskt sänker tempot något. Personer som pratar forcerat och stressat uppfattas som osäkra och mindre förtroendeingivande än de som pratar lugnare.

Pausen ger också möjlighet för kunden att komma in i samtalet. Ja, visst finns risken att kunden här tackar för sig. Samtidigt finns också möjligheten att kunden ställer en fråga eller ”mmar” eller på annat sätt visar att de är med i samtalet.

I början kan det vara svårt att få in pauser, speciellt om du tidigare pratat mycket fort och sammanhängande. Bästa taktiken är då att lägga in pauserna i samtalsmanuset så du tvingar dig själv att lägga in dem. Testa dig fram för att få in naturliga pauser. Med tiden kommer detta att ske per automatik och ge dig en mängd fördelar.

Kom ihåg att innesäljare och tystnad är två goda vänner. Lär dig att använda tystnaden till din fördel så kommer du öka din försäljning och lyckas bättre i din roll som innesäljare.