Jag var i helgen och hämtade ett par skor som jag hade lämnat in för sulning.

Mannen visar upp sulningen, jag nickar och säger bra. ”Du, det var en söm som gått upp” säger han och pekar på en söm. ”Jag lagade den, det kostar inget extra”

Kundvård och samtidigt vinner han mitt förtroende genom att laga något som skulle kostat mer att laga senare.

”Tack säger jag” och tar fram kortet för att betala.

”När jag lagade sömmen såg jag att det var lädret som börjat torka, du behöver smörja in dem, annars spricker de. Har du läderfett?”

”Jag har skokräm säger jag” ”Hmm, säger han vilket märke?” ”Vet faktiskt inte, svarar jag”

”Du vet att fel kräm kan förstöra skorna” säger han. ”Jag har läderfett i hyllan där”. Han pekar mot en hylla med en massa olika tillbehör för skovård. ”Då tar vi det” säger jag. Jag gillar skorna och har haft en del skor som spruckit tidigare.

Merförsäljning och korsförsäljning, helt naturligt och nästan som ännu mer kundvård får han mig att köpa en burk läderfett för 85 kronor. Förutom att han får mig att köpa ett tillbehör får han mig att uppmärksamma alla andra tillbehör han säljer.

Kundfokus ökar försäljningen!

 

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik