Att projektleda och sälja påminner till stora delar om varandra och många av de egenskaper en duktig projektledare har behöver en duktig säljare också besitta. Lär dig därför av projektledare och öka din försäljning.
Organisera
En projektledare behöver hantera flera olika projekt, uppgifter och dagliga göromål. Samma sak gäller för en säljare som behöver organisera interna resurser och samtidigt driva processen hos kunden. Detta kombinerat med alla dagliga så uppgifter som att boka in möten, skicka bekräftelser och följa upp.
Kommunicera
En projektledare skall löpande kommunicera statusen och förändringar till många olika typer av människor. Exakt som en säljare behöver kommunicera till personer på olika nivåer och med olika intresse av produkten eller tjänsten. Du kan läsa mer i ”Fyra tips för personlig och relevant kundkommunikation”.
Att kunna ge rätt information, till rätt person och vid rätt tillfälle är en nyckelfaktor för både projektledaren och säljaren.
Leda
En projektledare måste få med sig människor med olika roller och olika intressen i projektet. Detta måste dessutom oftast ske utan formellt ledarskap. En säljare är i exakt samma situation och måste engagera och motivera personer både internt och hos kunden för att kunna driva sin säljprocess i mål.
Kontrollera
En duktig projektledare har i detalj kontroll på alla delar av projektet och följer upp alla involverade. Många skojar om att bra säljare är slarviga, men det är precis tvärtom. De absolut bästa säljarna har stenkoll på alla detaljer och delar i sin säljprocess. De vet också exakt när de skall följa upp både internt och externt för att driva processen framåt.
Lösa
En projektledare måste ständigt lösa små och stora problem som uppstår i projektet. Det krävs både förmågan att se problemen och att kunskapen och förmågan att lösa dem. Detsamma gäller för en säljare. En säljprocess är fylld av problem som måste lösas.
Förhandla
För att nå framgång med sitt projekt måste en projektledare vara en duktig förhandlare. Detsamma gäller för en säljare, kan du inte förhandla gör du inga bra affärer.