Önska dina kunder en trevlig sommar (och ursäkterna för att inte göra det)

Nu är snart sommaren här, för de flesta en efterlängtad period med lite längre ledighet. Vi tenderar att dra ut på semesterperioden längre och längre så för många kan det handla om drygt två månader med mindre kontakt med kunderna. Då borde det vara helt naturligt att hälsa dina kunder en skön sommar eller är det bara slöseri med tid?

För de flesta inom B2B men även många in om B2C minskar aktivitet och därmed omsättningen under sommarperioden. Detta beror till mångt och mycket på att stora delar av personalen är borta och inte arbetar. Samtidigt är det inte bara omsättningen som försvinner utan även våra relationer mellan bolagen som sakta urholkas. Vi har en jättebra relation med alla våra kunder tänker du kanske, den urholkas inte under sommaren.

Ett kvartal utan kontakt med din kund

Låt oss anta att du och din huvudkontakt har fyra veckors semester och går omlott. Då är det minst åtta veckor ni inte har någon kontakt. Troligen en tid innan och efter. Dvs det kan vara upp till ett kvartal ni inte hörs.

Under ett kvartal kan mycket som påverkar affären hända. Relationer behöver underhållas hela tiden. Självfallet måste man i affärssammanhang ta hänsyn till storleken på kunden och lägga ned tid därefter. Det betyder inte att relationen behöver underhållas mindre ofta men på ett effektivare sätt.

Med detta sagt borde det vara självklart att önska dina kunder en glad sommar. Oavsett om det handlar om att bjuda ut dem på en sommarlunch, ringa och prata en stund, höra av sig via LinkedIn eller bara hälsa i ett nyhetsbrev.

Du kan självfallet vara mer kreativ och mer personlig om du vill. Jag har själv något år skickat ut en bok med en personlig hälsning till mina kunder vilket blev mycket uppskattat och direkt gav återkoppling i affärer.

Trots att det i min värld borde vara självklart av ovan anledningar att önska glad sommar ser jag den omvända trenden. Förra året fick jag ytterst få hälsningar från mina leverantörer, dvs inte ens ett nyhetsbrev med glad sommar. Det finns undantag, och många som gör det bra.

Dåliga ursäkter för att inte önska kunder en trevlig sommar

Jag har tipsat en del av de jag kommit i kontakt med att kom nu ihåg att skicka en sommarhälsning. Förvånande nog kom det en massa intressanta ursäkter och undanflykter. Här kommer några av de bästa, eller det mer korrekta ordet är de sämsta.

’”Jag har inte tid”

Att säga att man inte har tid att kommunicera med sin kund låter i grunden helt fel. Säger du i andra meningen att du håller en bra relation på något annat sätt, så kan det vara helt ok. Om inte så är mitt spontana svar att du prioriterar fel. Självfallet får du välja hur mycket tid du kan lägga per kund och välja ett sätt som fungerar. Att till exempel skicka ett massmail tar max en timme. Du väljer om du skall prioritera att önska dina kunder en trevlig sommar.

”Alla andra göra det så man försvinner i mängden”

För det första så är min uppfattning att långt ifrån alla andra gör det. Men låt oss anta att det är så. Innebär det att du inte tar med dig en present på ett födelsedagskalas för att alla andra tar med en present? Jag är för att inte slentrianmässigt göra som alla andra gör, precis lika mycket som jag är för att inte göra tvärtom för alla andra gör något. Tänk efter själv. Lösningen är förstås att göra något som sticker ut lite grand så syns du oavsett om alla andra gör det eller inte.

”Vi har dålig koll på våra register, så tänk om vi missar någon”

Personen i fråga var på allvar orolig att någon skulle bli sur, därför var det bättre att inte skicka till någon. Även om millimeterrättvisa ofta var viktigt när man var ett litet barn är det inte riktigt samma sak. Indirekt betyder det att man tror att kunderna sitter och jämför vem man fått en sommarhälsning från. Skulle inte tro det.

Det andra allvarliga i denna ursäkt är att det fungerar inte att ha dålig koll på sina kundregister. Det har aldrig varit enklare att med system och olika tjänster hålla dem uppdaterade. Lösningen är givetvis att se till att ha bra koll på sina kunder och samtidigt förstå att ni kommer missa någon. Något är inte uppdaterat trots allt, något mail fastnar i spamkorgen osv.

Önska din kund trevlig sommar!

Jag tycker du skall ta tillfället i akt att kommunicera med dina kunder. Önska dem en glad sommar! På vilket sätt är upp till dig. Självfallet ger det bäst effekt att sticka ut, men låt inte det bli en ursäkt för att inte göra något alls. Läs mer i ”Jobba med försäljning under sommaren”.

Och till dig som läser, jag önskar dig en riktigt trevlig sommar!

Patrik Nordkvist Försäljningsexpert

Patrik Nordkvist

Genom rådgivning, säljträning och säljcoaching hjälper Patrik sina kunder att öka sin försäljning och få en mer förutsägbar tillväxt.

Vill ni öka er försäljning? Kontakta Patrik via e-post eller på 0709-102200

Dela gärna artikeln!

Liknande artiklar