För att bli bäst på något krävs träning, träning och åter träning. Trots detta är det alldeles för många försäljningschefer som slarvar med att säljträna sina säljare.

Hur är det hos dig? Har ni minst en större säljträning per år och ett antal mindre omfattande tillfällen?

Om ja, mycket bra. Om nej, tillhör du dem som säljtränar för lite.

Att inte se till att säljarna får tillgång till bra och regelbunden säljträning är som att inte skicka bilen på service.

Anledningarna till att inte säljträna varierar men de vanligaste jag hört är brist på tid och pengar. Båda är egentligen ickeproblem. Det kommer i längden att kosta dig både mer tid och pengar om du inte ser till att säljarna får bra säljträning.

Delar med mig av en konversation jag hörde nyligen.

Försäljningschefen ”Det är dyrt att ge säljarna säljträning. Dessutom kan de sluta efter att jag betalt säljträningen åt dem och då är den bortkastad.

Säljaren ”Tänk om du inte ger dem säljträning och de stannar”.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik