Då och då händer det tyvärr alla att man tappar en kund. Oavsett om man har levererat bra och skött sitt arbeta kan det finnas faktorer som gör att man tappar en kund. Självfallet minskar risken om man gör ett bra arbete. Om det trots detta blir ett faktum är följande insatser att rekommendera.

För det första, försök ta tillbaka er kund. Bara för man tappat en kund behöver det inte betyda att den är helt borta. Den nya leverantören kanske inte täcker in allt ni erbjöd. Det kan innebära att ni har möjlighet att få fortsätta leverera men i mindre omfattning. Är det en stor kund kan det även finnas delar av organisationen som föredrar att fortsätta arbeta med er.

I samband med att man byter leverantör blir det ofta leveransproblem innan man fått allt att fungera. Försök därför att hålla kvar relationen så att ni snabbt kan agera om det kommer en öppning.

För det andra, kontakta samtliga befintliga kunder för att se om ni kan erbjuda dem ytterligare tjänster. Merförsäljning till befintliga kunder är oftast det snabbaste sättet att öka försäljningen. Passa också på att fråga kunderna om de har personer i sitt nätverk som kan ha nytta av era tjänster.

För det tredje, ni bör även kontakta företag som är i samma bransch som kunden ni tappade. Har man gjort ett bra jobb till ett företag inom en bransch är det oftast mycket enklare att få nya kunder inom samma bransch.