De flesta lägger mycket tid på att göra kunderna nöjda och få dem att stanna som kunder under en lång tid. Samtidigt kan man skrämma bort dem genom en mängd olika saker man gör eller inte gör, utan att tänka på konsekvenserna.

Hitta på avgifter

Ett perfekt sätt att reta upp kunder och krångla till er relation är att vara kreativ vad gäller att hitta på olika avgifter. I stället för att höja priser är det många som adderar olika avgifter för att på så sätt få upp priset.

De flesta kunder genomskådar detta direkt. Det skapar dubbel irritation, högre priser och dessutom känslan av oärlighet då avgifterna smygs på. Utöver det ökar administrationen för både kunden och er med att hantera och godkänna fakturor.

Bli svår att nå

Alla har mycket att göra och det går inte att vara anträffbar hela tiden. Börjar dock dina kunder uppleva att du inte går att nå skapar det irritation och en känsla av att du inte är intresserad av dem. Speciellt om du är oanträffbar under längre perioder och kombinerar det med att inte ringa tillbaka.

Det ger garanterat en missnöjd kund. Följdeffekten kan bli att du får ytterligare problem om saker de vill tala med dig om hinner bli akuta så du inte hinner lösa dem i tid åt kunden.

Sluta informera

Minska eller sluta helt att informera dina kunder om saker de vill veta är ett perfekt sätt för att förlora kunder. Missa dessutom att skicka nyhetsbrev, berätta inte om nyheter eller andra saker som kan påverka er relation. Det kommer leda till att dina kunder börjar fundera på vad mer det är du inte gör.

Börja ljuga och hitta på ursäkter

När saker går fel kan du ljuga eller hitta på olika ursäkter till det inträffade för att reta upp dina kunder. Om du gör det en enstaka gång kan du klara dig undan. Blir det fler gånger lär irritationen och misstroendet hos kunderna öka för varje tillfälle. En perfekt väg att slå in på om du vill förlora kunder.

Utnyttja det finstilta

Ett snabbt sätt att reta upp kunder är att så fort de behöver något hänvisa till det finstilta. Sluta göra egen bedömning av situationen och arbeta aktivt för att utnyttja alla finstilta paragrafer du kan hitta i avtalet.

Hänvisa till olika policies

I diskussioner med kunder där du vill undvika att göra något eller där du inte kan förklara hänvisar du istället till någon policy. Försök gärna göra det med högtravande och krångliga ord så att det hela blir så obegripligt som möjligt.

Kom försent

Börja slarva med tider. Kom konsekvent för sent till kunder, missa även vissa möten helt och hållet. Skyll gärna på att det är mycket att göra och du inte hinner med allt. Vill du göra det omvända och vara först på plats kan du läsa mer om det i ”Först på plats och sälj mer”.

Var allmän nonchalant

Prata i termer som gör att kunderna känner sig nonchalerade. Det kan vara saker som att ”vi tar tag i det när vi får tid eller ”vi arbetar med det”. Ta alla chanser du kan få så kunden känner att de inte är viktiga för dig utan att du tar för givet att de kommer fortsätta köpa av dig oavsett vad som händer.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik