Var äkta
Feedback som är äkta och ärlig når mottagaren på ett helt annat sätt än feedback som delas ut utan större omtanke. Detta gäller vare sig det är positiv eller negativ feedback. Att ge feedback för att du måste skiner tydligt igenom. I bästa fall ger det ingen effekt, i värsta fall bli den demotiverande.
Ge därför bara feedback som du verkligen menar och där du har en äkta vilja att utveckla personer som får feedback.

Var konkret
Feedback får större effekt och är lättare för mottagaren att ta till sig om den är konkret. Gärna med många tydliga exempel på det du ger feedback på. Det gör att du minskar risken för diskussioner och att mottagaren inte förstå eller inte håller med. Se därför till att samla på dig ett par exempel eller ännu hellre ge feedback i direkt anslutning till det du vill ge feedback om.

Välj rätt tid och plats
Grundregeln är att positiv feedback bör ges inför andra och negativ feedback enskilt. Det är en bra början men att tänka efter då rätt tid och plats för feedback är viktigt för rätt effekt. Exempelvis kan du många gånger också tjäna på att sitta ned enskilt för att ge positiv feedback. Ni får då möjlighet att diskutera den djupare och prata om hur man kan göra för att dra ännu mer nytta av aktiviteten som ledde till positiva feedback.