Vinster att börja med Social Selling. Med över 576 miljoner träffar på Google är Social Selling ett av de mest omskrivna begreppen inom försäljning. Social Selling ses av många som en av de bästa, eller till och med den bästa lösningen i samband med den ökade digitaliseringen av försäljningen.

Metoden ger utan tvekan ett smidigt och effektivt sätt att få kontakt och bygga relationer med nya kunder. För att lyckas krävs det precis som många andra metoder att man arbetar konsekvent och över en längre tid. Vill du veta mer om metoden kan du läsa: ”Vad är Social Selling?”

Det finns en mängd vinster att börja med Social Selling. Två av dem kan uppnås med mycket liten insats och i stort sett så snart man börjat använda sig av Social Selling. Båda två handlar om kunskap om din kund och hjälper dig att snabbt öka möjligheten till affär.

Två vinster att börja med Social Selling är:

  • Ökad kunskap om din kund
  • Ökad marknadskännedom

Låt oss fördjupa oss i hur du kan gå tillväga och vad du vinner på att jobba med Social Selling.

Ökad kunskap om din kund

Det spelar ingen roll om du skall boka möte eller vill förbereda dig inför ett redan bokat möte, metoden Social Selling hjälper dig att snabbt öka din kunskap om kunden. Bättre kunskap ökar sannolikheten till affär.

Det första du gör är att söka reda på den aktuella personens profil, på framförallt LinkedIn och eventuellt Facebook.

Patrik Nordkvist Profil LinkedIn Försäljningschefen

Därefter besöker du det aktuella företagets företagssida. Genom att ta del av informationen du hittar där har du på ett par minuter radikalt ökat din kunskap om kunden. Du vet till exempel var de arbetat innan, var de pluggat, du kan ha sett vad de gör på fritiden.

Du har även koll på eventuella gemensamma bekanta, de senaste nyheterna på företaget och så vidare. Med denna kunskap kan du förbereda dig, oavsett om det handlar om att boka ett möte eller genomföra det. Du spar tid genom att du slipper ställa onödiga frågor. Du kan istället bekräfta att du uppfattat saker rätt och fördjupa din kunskap.

Tidsåtgången för att göra ovan är mycket liten samtidigt som du får betydligt större möjlighet till ett bra möte. I de flesta fallen sparar du även tid på att du kan fördjupa din kunskap och fråga om mer relevanta saker när du pratar med kunden.

Ökad marknadskännedom

På de flesta sociala nätverk finns det grupper. Nästan utan undantag finns det en eller flera grupper som passar just dig, oavsett bransch och om du vill nå ut lokalt eller globalt. Grupper är en oändlig källa till att fördjupa din kunskap om dina kunder och din marknad.

Grupperna kan användas för att se vilka frågor som är aktuella just nu. Du kan få en uppfattning om vad man säger om din tjänst eller produkt, eller om man inte säger något alls. Du får lätt en bild över dina konkurrenter.Du ser vilka som är aktiva, vad har de för budskap, hur interagerar potentiella kunder med dem och så vidare.

Genom att hitta relevanta grupper och regelbundet titta igenom flödet i dem ger det kunskap. Du kan sedan använda den kunskapen både i enskilda affärer och till mer övergripande utveckling av din försäljning och marknadsföring.

Det finns många fler vinster om du börja med Social Selling, dessa två ger dock resultat mycket snabbt och med minimal insats. I många fall kan bara dessa två betala tillbaka investeringen av att börja arbeta med Social Selling.

Vill du läsa mer om Social Selling? Vi bjuder på e-boken ”Social Selling – Hitta fler potentiella kunder och skapa relationer med dem”, klicka här för att ladda ned den.