Jag har konstaterat om och om igen att de säljare som frågar efter ordern säljer mer än de som inte gör det. Att inte alla säljare frågar efter ordern är faktisk lite konstigt, då en säljares uppgift är att få nya affärer. Inte att presentera produkten.

För att bli bättre på att fråga efter ordern kan du använda dig av någon av de här beprövade teknikerna.

  • Använd tiden till din fördel. Gå igenom hur tidplanen skulle se ut vid en leverans, så att kunden ser när de måste beställa för att inte missa sin egen deadline. Detta ger en tydlig punkt då kunden måste beställa. Exempelvis ”Då behöver jag din order idag för leverans i god tid till er lansering, skall vi lägga beställningen?”
  • Prova på. Om det är möjligt kan du hjälpa kunden till beslut genom att de får börja med att fatta ett beslut om provleverans. Exempelvis ”Skall vi börja med förstudien så få ni också mer underlag för hur ni skall gå vidare? Vi kan sätta igång med den nästa vecka. Vill du att vi gör det?”
  • Konsekvenser. Påvisa för kunden vilka konsekvenser det blir av att inte lägga beställningen nu. ”Om vi inte påbörjar arbetet nu riskerar ni att inte ha en lösning klar förrän efter sommaren. Skall vi påbörja arbetet nu så har vi garanterat allt klart innan semestern?”

Hur många gånger skall du göra avslut idag?