Om utbildning för Key Account Managers
Key Account Management har en stor påverkan på resultatet och kan i vissa fall enskilt leda till framgång eller undergång för ett företag.
Att som Key Account Manager träna och utveckla din förmåga att genomföra och leda arbete är inte bara positivt för dig som individ utan för hela företaget. Då en KAM hanterar ett fåtal kunder är det också positivt att träna under utbildningen och inte träna i skarpt läge med kunden.
Vem är utbildningen för?
Utbildningen vänder sig till dig som är eller skall bli Key Account Manager och arbeta med företagets strategiskt viktigaste kunder.
Försäljningschefer, affärsområdeschefer och andra ledare för Key Account Managers kan ha nytta av utbildningen för att skapa bättre förutsättningar och ledarskap kopplat till Key Account Management-arbetet.
Utbildningens innehåll
- Modellen kring Key Account Management
- Rollen som Key Account Manager och nyckeluppgifter
- Välja och prioritera nyckelkunder
- Kundanalys och bedöma potential
- Kartlägga köpresan
- Strategiska och taktiska KAM-planer
- Använda AI och digitala i KAM-arbetet
- Nyckeltal och styrning i KAM-rollen
- Positionera sig som nyckelleverantör
- Utveckla kundens och den egna affären
- Leda och organisera KAM-arbetet internt
- Driva långsiktig utveckling i kombination med taktiska vinster
- Utveckla förhandlingsförmågan
Utbildningen är interaktiv med många övningar och olika praktiska uppgifter. Det finns även mycket tid för diskussion och utbyte mellan deltagarna.
Jag uppskattar momenten och övningarna som kan användas direkt i vår vardag. Jag har varit på mängder av säljutbildningar men det var skönt att få en konkret verktygslåda för KAM-rollen och strategiarbetet.
Martin Nylund, IMI Hydronic Engineering AB
Vad uppnår du genom att delta på utbildningen?
Målet med utbildningen är att utveckla dig så du blir ännu bättre i din roll att utveckla företagets nyckelkunder. Vi gör detta genom en beprövad metodik där dessa tre områden utgör grunden.
Insikter, kunskap och verktyg – Du kommer få stöd att tänka nytt och större. Du kommer att få ny kunskap och konkreta verktyg som hjälper dig att lyckas ännu bättre i ditt arbete som Key Account Manager.
Konkret handlingsplan – Under utbildningen skapar du en konkret handlingsplan som du kan börja genomföra direkt efter utbildningen. Du kan fortsätta utveckla planen och använda den över lång tid.
Erfarenhetsutbyte – Du får ta del av erfarenheter och lärdomar från de andra deltagarna och tränare. Vilket både ger nya idéer och bekräftelse på vad som fungerar i praktiken.
Individuell coaching
I utbildningen ingår en session med personlig coaching där du har möjlighet att diskutera dina unika frågor och få hjälp med att utveckla och implementera din handlingsplan.
Diplomering
När du har genomfört utbildningen kommer du att erhålla ett certifikat som bekräftar dina nya kunskaper. Certifikatet kan laddas ner som en PDF. Du har även möjlighet att lägga till en digital badge på din LinkedIn-profil, vilket visar att du har genomgått vår Key Account Management-utbildning.