A professional salesperson’s most valuable asset is reputation.

Zig Ziglar

 

Ditt rykte kan hjälpa dig att sälja mer eller göra att du tappar affärer trots att du gör allting annat rätt. Idag är det också enklare, snabbare och billigare att kolla upp någon än tidigare.

Idag räcker det med att googla en person för att få mycket information om personen. De flesta finns på olika sociala sajter som Facebook, Linkedin mfl.

Det går lätt att se vem som känner vem och därigenom få reda på mer om personen vare sig det är en potentiell kund, säljare eller arbetssökande.

Exempelvis kan det sprida sig fort om du tenderar att lova lite för mycket när du är ute och säljer. Kunden du sålde till förra månaden kanske har en kontakt som känner den potentiella kunden du skall träffa imorgon. Sannolikheten att den potentiella kunden ser kopplingen via exempelvis Linkedin och kollar upp dig innan mötet är rätt stor.

När du kommer till mötet ligger du redan på minus, du får inte affären och i värsta fall får du heller aldrig reda på varför.

Tänk på att ditt rykte rör sig snabbar än du och når fler människor än du hinner kontakta.

Tänk också på att ditt rykte skapas av många saker, ditt agerande, hur din arbetsgivare agerar, vad du gör på din fritid mm. Världen blir mindre, på gott och ont, och allt knyts ihop.

Är ditt rykte din vän eller fiende?