Skapa affärer genom att underhålla dina relationer

Många säger att de är bra på relationer och lägger tid på att utveckla sitt nätverk. Samtidigt får många eller till och med majoriteten liten eller ingen utväxling när det kommer till affärer från sitt nätverk. Att lägga tid och kraft på något sådant är ingen bra strategi om du vill lyckas med företagande och affärer. Det finns dock sätt att utveckla dina relationer och samtidigt skapa affärer.

Ordet relationsförsäljning består av två ord – relation och försäljning. Detta är grunden till att lyckas. Du skall arbeta med att bygga relationer och du skall sälja. Att enbart skapa relationer rekommenderas att du gör utanför arbetslivet. Är du enbart ut efter att sälja skall du välja en annan metodik än relationsförsäljning.

Var långsiktigt

Att arbeta med relationer kräver långsiktighet och uthållighet. Ett möte är början på relationen men skapar ytterst sällan några affärer. Nyckeln till lyckad relationsförsäljning är att just ha en relation över lång tid. Det har i grunden aldrig varit så enkelt att underhålla många relationer helt oberoende av plats. Samtidigt blir det lätt komplext om du inte har en plan och en tanke.

Skapa struktur

Du kan inte ha alla relationer i huvudet, du behöver skapa struktur och använda ett system. Anledningen är att din hjärna begränsar dig. Dunbars tal är en kognitiv begränsning för det antal individer en människa kan upprätthålla stabila sociala relationer med. Man brukar säga att man kan ha 150 aktiva relationer. Skall du lyckas med relationsförsäljning räcker det ytterst sällan med 150 relationer. Du behöver ha betydligt fler relationer för att lyckas.

Här behöver du alltså ta hjälp av tekniken, exempelvis ett CRM-system, och helt enkelt göra noteringar och dokumentera en del av informationen kring dina relationer. På det sättet kan du ha ca 150 aktiva och djupare relationer samtidigt, men ha betydligt fler som du kan hålla kontakten med. På detta sätt kan du röra dig mellan dina relationer utifrån deras och dina behov, tid och möjligheter att underhålla relationen.

Håll kontakten

En person som du inte håller kontakten med kommer till slut att glömma bort dig. Dina relationer har samma begränsning som du, cirka 150 relationer. Hör de aldrig av dig kommer du sakta att försvinna från deras medvetande. Då minskar sannolikheten att de tänker på dig när de har behov av dina tjänster eller springer på någon annan som har behov av dina tjänster.

Hålla kontakten kan du göra på så många sätt, här är några exempel på hur man håller kontakten:

  • Skicka ett sms när någon fyller år
  • Skicka ett julkort
  • Hör av dig när du via LinkedIn ser att de bytt arbete
  • Se till att de prenumererar på ditt regelbundna nyhetsbrev
  • Sätt en påminnelse om att skicka ett mail minst två gånger per år
  • Dela saker i sociala nätverk regelbundet så de ser dig i flödet

Att komma på aktiviteter är i grunden väldigt enkelt, och med tanke på alla sätt det finns för att höra av sig går det även att göra det oerhört effektivt. Det svåra är att börja göra det. Här kan du inte lita på att du tror att du skall komma ihåg. Du behöver skapa en struktur kring hur du håller kontakten. Du behöver sätta av tid för att hålla kontakten.

Slutligen

Genom att ha regelbunden kontakt med personer i ditt nätverk håller du relationen vid liv. Det gör att när dina kontakter får ett behov eller träffar någon som har behov som du kan hjälpa till med så ökar chansen att de tänker på dig. Över tid ger det fler affärer från ditt nätverk.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.