Gartner förutspådde nyligen att antalet BtB-säljare i världen kommer att minska från 20.000.000 till 3.000.000 fram till år 2020. Det är alltså hela 17.000.000 säljare som kommer att bortrationaliseras.
The Economist förutspår att robotutvecklingen kommer att leda till nedskärningar i många yrken de kommande 20 åren. För telefonsäljare är de i princip 100 procent säkra på att nedskärningar kommer ske, för försäljare inom detaljhandeln samma sak med över 90 procent sannolikhet.

Vi kan om vi vill anta att de överdriver en aning och att de tror att det kommer att gå snabbare än vad det verkligen gör. Faktum kvarstår, de senaste 20 åren har industrin automatiserats och nu är turen kommen till tjänstemannayrken. Vi som arbetar med försäljning kommer knappast att vara undantagna.

Redan idag ser vi hur teknikutvecklingen minskar behovet av säljare. Allt från att mycket transaktionell försäljning kan ske helt via webben, till att mer komplex försäljning delvis kan automatiseras genom exempelvis marketing automation och pipeline marketing.

Ständig prispress i kombination med de enorma tekniska framstegen inom marknad och försäljning gör knappast utvecklingen förvånande. Kan ett moment eller en hel process göras lika bra eller tom bättre av en maskin med lägre kostnad är valet enkelt.

Kommer säljare inte att behövas i framtiden? Världens äldsta yrke lär fortsatt finnas kvar, dock kommer det förändras.

Återkommande, repetitiva uppgifter och den transaktionella försäljningen kommer kraftigt att minska och på sikt att försvinna helt. Du kan med andra ord med ganska hög sannolikhet förutspå hur det kommer gå med just din säljroll i framtiden.

Säljer du en relativt enkel produkt med lågt värde, då är det högst sannolikt att din roll kommer at automatiseras i allt större utträckning och på sikt försvinna helt.

Säljer du mycket komplexa produkter och speciellt om de har högt värde, kommer din roll att fortsätta behövas. Sannolikt kommer den dock att förändras och många moment kommer att automatiseras.

Slutsatsen blir att om du vill fortsätta arbeta med försäljning i framtiden bör du utveckla dig till att kunna hantera mer komplex försäljning och fokusera på hur du som säljare tillför värde. Är du den gamla skolans säljare som presenterar produkten och hoppas att kunden därefter skall säga ja är du redan idag utklassad av en bra hemsida. Alla webbutiker idag klarar av att presentera produkten och ge svar på produktfrågor samt även rekommendera fler produkter baserat på vad du handlat eller tittat på.
Om du istället tillför värde genom att känna din kund och lösa de problem de knappt själva förstått överglänser du maskinerna.
Adderar du sedan förmågan att nätverka, kunna läsa kundens beslutsprocess osv kommer du att ha en viktig uppgift som säljare långt in i framtiden.

Frågan är, kommer du att ersättas av en maskin?

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik