Jobba med försäljning under sommar, jul och andra semesterperioder

Under perioder då de flesta är lediga, som under sommar och jul, brukar det generellt inte vara lika lätt att arbeta med försäljning. Då de flesta B2B-företag idag inte längre stänger över sommaren eller mellandagarna utan någon eller några finns tillgängliga hela tiden finns dock behovet av att kunna arbeta med försäljning även då.

Även om det kan kännas och konkret vara mycket svårare att lyckas med försäljningen under semesterperioder går det att driva försäljning. För på samma sätt som kunderna är på semester är även dina konkurrenter det. Det går även att utnyttja tiden till att förbereda för att få en rivstart direkt efter semestern.

Ta därför som vana att planera lite inför semesterperioden så de som skall arbeta vet vad de skall fokusera på. Se också till att dra lärdomar från tidigare år. Vad har fungerat och inte?

Här är några konkreta tips på vad du kan göra för all lyckas med försäljningen när andra är lediga:

Hitta de som jobbar

Precis som du inte har ledigt finns det personer på andra bolag som inte har ledigt. De har precis som du troligen lite mindre att göra och det kan med andra ord vara ett perfekt tillfälle att kontakta dem.

Utmaningen ligger i att veta vilka som jobbar precis som du. Det finns flera sätt att ta reda på det, exempelvis att kontakta kunderna innan semesterperioden och stämma av med dem. Då kan du sedan fokusera på de som jobbar när du gör det.

Om personen är aktiv på LinkedIn, speciellt flera gånger per dag, är det en starkt indikation på att de inte är på semester. Kontakta därför potentiella kunder som är aktiva på sociala medier.

Berätta för kunderna att ni har öppet och kan hjälpa till

Se till att alla era kunder och potentiella kunder vet att ni finns där och har öppet. Det handlar om att uppdatera på Google, Facebook och hemsidan med öppettider men även att proaktiv berätta i ett email-utskick och på sociala medier.

Bara för att det är ledigt och semester stannar inte alla av. Om en kund behöver hjälp under semestertider är sannolikheten större att de väljer den som har öppet och är snabb att återkoppla.

Leta kunder med specifika semesterproblem

Finns det problem som kan uppstå specifikt under semesterperioder för dina potentiella kunder? Det kan vara saker som inte ger någon påverkan i vanliga fall eller som är lättare att lösa. Exempelvis sjukdom som leder till att kundens kundtjänst är obemannad. Det kan till exempel var problem som kan uppstå lättare under en varm sommar.
Det kan då vara värt att sökordsannonsera på dessa ord eller göra proaktiva utskick via e-mail och sociala medier.

Uppdatera CRM-systemet

Gå igenom och uppdatera CRM-system är nödvändigt om än kanske inte den roligaste uppgiften. Gå igenom kunder, rensa bort personer som slutat, gå in på kundens hemsida och uppdatera osv.

Förbered för efter ledigheten

Gå igenom samtliga dina kunder, besök deras hemsidor, kolla deras sociala media-profiler. Du lär garanterat hitta saker som du kan använda för att inleda en dialog. Skriv mail om detta till dina kunder, men skicka dem inte. Lägg dem antingen som utkast eller som förinställda att skickas efter ledigheten.

På en dag hinner du på detta sätt skriva ett stort antal e-mail. När du sedan skickar iväg dem direkt efter semestern får du snabbt igång dialogen med kunderna.

Utveckla din säljkunskap

Finns det tid över är det perfekt att gå en online-kurs i försäljning, titta på relevanta filmer på YouTube, lyssna på poddar eller läsa bloggartiklar. Ta till dig av tips du får och bestäm hur du skall använda dessa för att utveckla din försäljning.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.