Använd Twitter för att öka din försäljning

Kan du använda Twitter för att öka din försäljning. Det enkla svaret är ja, men låt oss titta lite närmare på frågan. Twitter är en socialnätverkstjänst och mikroblogg med ca 200.000 användare i Sverige. Den är kostnadsfri och du kan enkelt lägga upp ett konto. Precis som många andra tjänster inom sociala medier finns det möjligheter att öka sin försäljning om man använder dem rätt.

Här kommer några tips på hur du kan använda Twitter för att öka din försäljning.

Information

Det snabbaste och enklaste sättet att dra nytta av Twitter i försäljningssammanhang är att ha det som informationskälla. Till skillnad mot många andra sociala medier kan du följa vem du vill och därmed se vad de skriver, eller som det kallas Twittrar. Det gör att du lätt kan börja följa andra användare och på det viset snabbt få en ögonblicksbild inom aktuella områden.

Du kan exempelvis börja följa:

  • Dina konkurrenter – För att få koll på vad de skriver om, exempelvis lanseringar
  • Dina kunder – Vad vill de förmedla till sina kunder, kan du använda den informationen för att komma med affärsförslag till dem
  • Din bransch – Om du följer ett antal toppnamn inom din bransch får du snabbt en bild av vilka frågor som är aktuella inom din bransch.

Skapa kontakter

När man följer någon på Twitter ser personen det och kan välja att följa tillbaka eller inte. Om du själv väljer att dela med dig av intressanta tankar och åsikter på Twitter kommer du själv att få följare. Med flera följare öka dina möjligheter att börja interagera med andra användare, exempelvis potentiella kunder. Det gör att du aktivt kan börja skapa möjligheter att få till vidare kontakt utanför Twitter.

Exempel på aktiviteter kan vara:

  • Twittra om att du bjuder på något, ex kunskap, provprodukt etc mot ett möte eller liknade
  • Be om namn på personer att kontakta för att presentera din produkt
  • Följ potentiella kunder och hoppas att de finner dig intressant och följer tillbaka. Det är en första dörröppnare till ett möte längre fram

Bygg ett varumärke

Om du väljer att satsa mer tid och fokus kan du med tiden bygga upp expertstatus inom ditt område. Det leder på sikt till att potentiella kunder kommer börja följa dig och även höra av sig till dig för råd och tips. Då har du kommit mycket långt och kommer garanterat att öka din försäljning. För att lyckas med detta krävs mycket tid, engagemang och ett tydligt fokus.

Kolla in Twitter och se om du skall använda det för att öka din försäljning.

Passa gärna på att följa Försäljningschefen – @forsaljning och Patrik Nordkvist – @patriknordkvist

Uppdatering 20181121

Sedan den här artikeln publicerades 20140217 har utvecklingen kring social nätverk gått fort och mycket har förändrats.  Twitter växte snabbt men har sedan tappat stort när det gäller att göra affärer. Försäljningschefens Twitterkonto har förvisso gett mycket trafik under några år och minst två affärer med första kontakt på Twitter. Idag är dock Twitter i alla fall i Sverige inte ett av de primära nätverken. Med det sagt, råden ovan gäller i mångt och mycket alla social nätverk då de är uppbyggda på liknade sätt. Du kan läsa mer i ”Försäljning och sociala medier”.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på print
Patrik Nordkvist

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Några av våra utbildningar

Fler ämnen på bloggen

Vill ni sälja mer?

Lämna dina uppgifter eller ring på 0790-10 22 00 så tar vi ett samtal om hur vi kan hjälpa dig, ditt team och ditt företag att öka sin försäljning och tillväxt.