Försäljning är precis som det mesta i livet något alla kan lära sig att bemästra med kunskap och träning. Oavsett vad så gäller att ju mer du tränar desto bättre blir du. Det är många saker du behöver bemästra för att lyckas. De blir dessutom fler saker hela tiden då utvecklingen inom försäljning går snabbt.

Det finns samtidigt en del grundläggande saker som gör att du kommer lyckas bättre med din försäljning. Här är fem grundläggande saker som hjälper dig att lyckas bättre med din försäljning.

Tro på produkten eller tjänsten

Brinner du för och genuint tror på din produkt kommer du att lyckas bättre. Säljer du en konsumentprodukt som du kan använda är det i princip ett måste att du använder den själv och gillar den. Är det en företagsprodukt behöver du verkligen tro på den och genuint känna att den ger ett värde för dina kunder. När du som säljare tror på din produkt lyser det igenom. Vice versa, tror du inte på den kommer dina kunder att märka det. Och varför skulle en kund köpa något om inte ens säljaren tror på produkten?

Sök efter nya kunder – varje dag

Nyförsäljning är något man måste ägna sig åt varje dag. Det innebär att du varje dag måste söka efter nya kunder. Det gäller oavsett om du är nykundssäljare eller arbetar med befintliga kunder. Ansvarar du för ett antal stora konton måste du tänka nyförsäljning och leta nya kontakter och nya affärer hos dina kunder.

Enkelt handlar det både om att alltid vara uppmärksam på nya affärsmöjligheter och att regelbundet, helst varje dag, lägga tid på att försöka få till nya affärer. Du kan använda dig av social försäljning, kallringning, mail till potentiella kunder eller andra aktiviteter för att få till nya affärer.

Tänk på nästa steg

Berätta aldrig allt du vill på telefon utan spara lite till ditt möte. Skriv inte allt du vill säga i ett mail utan berätta tillräckligt mycket för att skapa intresse och komma vidare. Samma tänk gäller på ditt första möte med kunden, försök inte få med allt du vill säga.

Ta med det som är relevant nu för att kunna ta ett steg till i processen. För mycket information gör att kunden får svårt att ta beslut. Dessutom behöver inte kunden träffa dig igen om du lämnar ifrån dig allt du vet och vill vid ett tillfälle.

Förstå kundens problem och hur du löser det

Detta är grunden i all försäljning. Förstå kunden problem och hur du kan lösa det. Förstå kundens problem betyder just att förstå det. Inte ställa några frågor om det och sedan presentera vad du vill sälja. Det handlar om att ställa frågor och på djupet förstå kundens problem. Det kan handla om kostnader med att inte lösa problemet eller vinsten av att lösa det.

Sedan kan du presentera hur din produkt eller tjänst löser kundens problem. Det är inte en generell produktpresentation vi pratar om här utan en presentation av hur du löser den aktuella kundens problem. Genom att få kunden att förstå hur du kan lösa deras problem kommer du lyckas bättre med din försäljning.

Var snabb

I många fall vinner snabbhet över kvalité. Det kan för många låta främmande att snabbhet är viktigare än kvalité. Jag skall därför understryka att jag inte menar att du skall leverera dålig kvalité, men försökt heller inte att vara perfekt på bekostnad av tiden.

Låt oss ta ett exempel, har kunden bett om en offert är det bättre att den är klar två dagar tidigare än att du lämnar in den senare och finslipar lite till. I de flesta fall kommer du ändå inte att lyckas får med exakt allt kunden vill veta. Det är därför bättre att kunden får ställa ett par frågor, får mer information eller får ett förtydliganden. Är du snabb kommer du att ha kommit ett steg framåt när konkurrenterna lämnat in sin ”perfekta offert”.

Patrik Nordkvist

Patrik hjälper sina kunder att skapa ökad försäljning och tillväxt, genom föreläsningar, utbildning och rådgivning. Han har en bakgrund med över 25 års erfarenhet som försäljningschef och VD för flera snabbväxande bolag.

Läs mer om Patrik
Om Försäljningschefen

Vi hjälper personer med kommersiellt ansvar att utveckla sin förmåga att skapa en ökad försäljning och tillväxt.
Vi tillföra kunskap och bidra till att goda skapa vanor och beteenden. Allt inom vårt ramverk där vi kopplar ihop kundresan med företagets försäljningsprocess.

Hör gärna av dig

Ring oss på 0709-102200 eller skicka e-post till info@forsaljningschefen.se så pratar vi mer.