Vill du bli en bättre säljare? Det finns ingen magisk lösning för att lyckas med att bli en bättre säljare. Du behöver arbeta med en mängd olika områden och framför allt träna. Det finns dock beteenden som fungerar för alla typer av säljare. Beteenden som hjälper dig att lyckas.

Nedan finner du sju av de viktigaste som hjälper dig på vägen.

Specialisera dig

Tanken att en bra säljare automatisk kan sälja vad som helst är i grunden helt fel. Med samma resonemang skulle en idrottare automatiskt vara bra på alla idrotter. Specialisering ger en mängd fördelar för att lyckas och för att sticka ut. Ju mer du blir specialiserad inom bransch, tjänst, produkt och så vidare, desto bättre säljare kommer du att bli.

Läs på

För långe sedan hade säljaren ett automatiskt kunskapsövertag. Den tiden är sedan länge förbi. Idag finns Internet och Google. All information inom alla ämnen är bara ett par knapptryck bort. För att bli en bättre säljare måste du ständigt läsa på om din produkt och tjänst, din bransch och framförallt om dina kunder. Allt från webben, tidningar, LinkedIn till alla andra ställen där du kan finna information.
Om du är påläst och har mycket information kan du sedan använda den för att lyckas med din försäljning.

Mer personlighet, mindre säljteknik

Det räcker inte att du har läst alla böcker om säljteknik och gått varenda utbildning som finns för att bli en bättre säljare. Utan din personlighet och utan att bygga relationer med dina potentiella kunder blir du inte bättre än en dator. Säljteknik och kunskap inom försäljning, ja absolut. Men se till att det är din person som möter kunden. Då bli du en mycket bättre säljare.

Färre men bättre leads

Förr i tiden var kvantitet alltid en vinnande strategi vad gäller leads. Idag är det betydligt viktigare med kvalité. Kvantitet är inte ointressant men kommer i andra hand. Du behöver i de flesta branscher lägga mer och mer tid på varje potentiell affär för att bli en bättre säljare och då har du inte tid att ha en massa halvdana leads.

Fokusera på kundens resultat

Fokusera alltid på att skapa resultat åt din kund, då kommer dina resultat per automatik. Det gäller oavsett vad du gör. De människor som hjälper mig lyckas kommer jag alltid att vårda och vilja ha i min närhet. Omvänt, fokuserar du mer på dina resultat kommer kunden att märka det och lägga sina pengar hos någon som fokuserar på dem. Vill du läsa mer om hur du lär känna din kund rekommenderas ”Kundens behov är grunden för allt”.

Vårda din tid

Efter första kontakten med en potentiell kund måste du göra en korrekt bedömning huruvida det är värt att lägga ned tid på den affären. Kvalificera helt enkelt. Att gå och hoppas på en affär som aldrig kommer att bli av leder bara till att du slösar bort din tid. Inte bara lägger du tid på en affär som inte kommer att bli av, du lägger dessutom mindre på att hitta nya potentiella affärer.

Din förmåga att ta rätt beslut i samband med kvalificeringen avgör om du blir en bättre säljare. Du kommer inte att ha tid att sitta med en mängd potentiella affärer som tar din tid utan att bli av. Våga vårda din tid.

Snabbhet vinner över perfektion

Att lägga flera dagar på att försöka skriva den perfekta offerten kommer inte hjälpa dig att bli en bättre säljare. Du skall lägga rätt tid på offerten, den tiden som krävs för att kunna få affären, men inte mer. Allt går snabbare och snabbare och du måste se till att hänga med. Här talar vi inte om att hålla en låg kvalité, men att veta var gränsen går i just dina affärer. Satsa på att leverera och leverera snabbt.