Jag är på jakt efter lite nya bra böcker om försäljning. Tidigare idag gick jag därför in hos en av Stockholms största bokhandlare.

Där fanns företagsekonomi, finansiering, marknadsföring, management, men ingen sektion om försäljning. Efter en stunds letande hamnade jag vid informationsdisken.

”Det finns en del försäljningsböcker under marknadsföring”

– Personal i bokaffären –

”Det finns en del försäljningsböcker under marknadsföring” fick jag till svar på var jag hittade försäljningsböckerna.

Sju sektioner företagsekonomi, två om marknadsföring och där några få böcker om försäljning. I min värld är försäljningen grunden för framgångsrika företag. Självfallet är ekonomi viktigt för företagens framgång. Men utan att det sker försäljning finns ingen intäkter och halva ekonomin är borta.

Är det så att de som arbetar med ekonomi läser mer böcker än vi som arbetar med försäljning? Är det fler som arbetar med ekonomi än försäljning? Var jag i fel bokhandel?

Jag skall forska lite närmare i bristen på böcker om försäljning. Vet du varför, dela med dig!

 Tillsvidare känns det helt naturligt att starta en blogg om försäljning! Kanske blir material till en bok på sikt!

Välkommen till Försäljningsbloggen!

Om artikeln: Detta är den första artikel på Försäljningschefen. Den har fått en bild och lite layoutförändringar. Utöver det är det samma text som publicerades 2010.