Vill du sälja mer och bli mer framgångsrik inom affärer skall du se till att vara först på plats. Fördelarna med att vara först på plats är många. Oavsett om det är ett kundbesök, en mässa eller förhandling vinner du på att vara först på plats. Om du brukar komma exakt i tid, fundera på vad du kan vinna på att börja vara ute i god. Här kommer några situationer där du vinner på att vara först på plats.

Förhandling – Att vara på plats först ger dig möjlighet att arrangera rummet som du vill. Du välkomnar också de övriga deltagarna, vilket ger ett psykologiskt försprång. Du har också haft tid att hitta alla praktiska saker vilket gör att du kan fokusera helt på förhandlingen.

Kundbesöket – Att vara ute i god tid gör att du hinner landa mentalt från eventuella tidigare möten. Du hinner socialisera med receptionisten vilket kan vara ovärderligt längre fram. Du hinner också titta igenom det kunden väljer att ha i besöksområdet, ex årsredovisning, reklammaterial som du kan återkoppla till under mötet.

Mässan – Att vara ute först på en mässa är positivt både när du skall bygga montern och när mässan öppnar. I det första fallet hinner du få kontakt med mässpersonalen och få fördelar om det är något oklart i planlösning eller andra praktiska saker. Du hinner också gå runt och titta in de andra montrarna när din redan är klar. När mässan väl startat hinner du landa, ta frukost och kolla in läget innan besökarna kommer. Du är med andra ord redo att börja sälja när besökarna kommer och står inte och fipplar med kaffe och annat.

Presentationen – Att vara först på plats när du skall hålla en presentation borde kanske vara självklart. Du vill kolla in lokalen, var passar det bäst att du står, testa teknik och hinna landa. Du kan även välkomna publiken när de kommer.

Inom försäljning och affärer är det i princip alltid en fördel att vara först på plats. Tänk på ditt eget agerade, är du först på plats? Om inte, börja vara det och upptäck alla fördelarna.